Styr på sikkerheden: Derfor får Seat's familie-SUV topkarakter

Da den nye Seat Ateca i år blev crashtestet af Euro NCAP, scorede den de maksimale 5 stjerner. Men hvordan får man topkarakter i sikkerhed? Vi har kigget nærmere på den nye SUV's præstationer.

Voksensikkerhed på 93 pct.

Forsæderne i Seat Ateca byder på næsten fejlfri beskyttelse af føreren og voksne passagerer. Således får alle kropsdele på forsædepassagerer bedst mulige rating; "god", og det er omtrent samme historie for personen bag rattet, hvis brystregion dog må nøjes med næsthøjeste rating; "tilstrækkelig".

En kun delvis udløsning af en gardinairbag i én test, gav pointstraf i alle sidekollisioner. På trods af det fik størstedelen af både fører og passagers kropsdele højste "god"-rating, og ingen lemmer blev mærket værre end "tilstrækkelig" i hverken sidekollisionen med pæl eller med køretøj.

Chancen for at undgå piskesmæld ved kollision bagfra er for både fører og passager i bedste kategori. Det eneste svage punkt for voksne i den nye Seat Ateca er på bagsædet, hvor alle andre områder på kroppen end brystet får den højest rating, mens brystregionen for voksne bagsædet må nøjes med middelmådig beskyttelse.

Næsten ingen svage punkter for børn

Den rummelige Seat Ateca vil for mange være en oplagt familiebil. Derfor er det betryggende, at både den testdukke, der simulerer en 10-årig, og den, der simulerer en 6-årig i autostol, stort set kun får topkarakterer.

Ved både kollisioner fra siden viste begge testdukker "god" beskyttelse for alle kropsdele. Det samme gjorde sig stort set gældende ved frontale kollisioner, med undtagelse af en "tilstrækkelig" beskyttelse af den 10-åriges nakkeregioner og middelmådig beskyttelse af den 6-åriges brystområde.

Smarte systemer hjælper fodgængere

Seat Ateca kommer med adskillige funktioner, der skal hjælpe føreren, som fartpilot og -begrænser, selealarm og vognbaneassistent. Disse systemer har også en sikkerhedsmæssig funktion, hvorfor Euro NCAP også lader dem indgå som del af testen. Vognbaneassistent er dog ekstraudstyr og var ikke monteret på testbilen, hvilket trækker lidt ned i resultatet. Derudover fungerede samtlige systemer efter hensigten og bestod testene.

Seat Ateca er en SUV – en biltype der notorisk er hårde ved fodgængere på grund af deres høje front. Med det in mente klarer den spanske crossover sig rigtig flot med gode og tilfredsstillende resultater på både front og størstedelen af motorhjelmen. Den største risiko findes ved bilens A-stolper, der i testen får en dårlig rating.

Et afgørende element i fodgængersikkerhed er det automatiske nødbremsesystem. I Seat Ateca fungerede systemet efter hensigten og fik højeste rating i alle tests.

Du kan se Seat Ateca bremse for fodgængere af sig selv i videoen herunder, hvor du også kan se alle andre tests udført!

 

Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk

Mere

Måske er du interesseret i...