Seat's første tyske forbindelse

Seat 1200 blev bygget 19.332 eksemplarer fra 1975 til 81.

Alle moderne Seat-modeller bygger på teknik, som kendes fra VW-koncernen, og Seat har været tæt forbundet til VW-koncernen siden 1982.

Men også tidligere har Seat benyttet sig af tyske forbindelser. Det skete, da Seat introducerede sin første bil tegnet helt til den spanske fabrik. Seat 1200 Sport hed bilen, som blev introduceret i 1975.

Efter mange år med pruduktion af Fiat-modeller ville Seat gerne prøve selv i midten af 70'erne. For ikke at starte helt fra bunden, ledte fabrikken efter et brugbart karrosseri, og de faldt over en konceptbil fra NSU, præsenteret på biludstillingen i Torino i 1970.

NSU Negal hed konceptmodellen, som var en nydelig, kantet, coupé-agtig bil, som NSU havde planer om at producere. Men året forinden var mærket blevet overtaget af VW, som besluttede helt at droppe NSU-mærket, og således også Negal-modellen.

I stedet købte Seat alle rettigheder til modellen, som var tegnet af den relativt ukendte og uafhænginge italienske bildesigner Aldo Sessano, der er mest kendt for at stå bag linjerne på Mitsubishi Lancer fra 1979.

Frontmotor og firehjulstræk

Teknikken blev dog kraftigt revideret i forhold til konceptbilen. Oprindeligt var NSU Negal en bil med motoren bag og baghjulstræk. Seat konverterede den til frontmotor og forhjulstræk og genbrugte desuden meget af teknikken, herunder motorerne, fra Fiat-tiden. Ligheden med den tyske konceptbil er dog ikke til at tage fejl af.

Seat 1200 Sport blev introduceret i 1975. Den var fra starten kun tiltænkt det spanske hjemmemarked, og eksporten var lille, hvorfor modellen ikke er kendt udenfor Spanien. Ikke desto mindre er det en nydelig lille 2+2, som det hedder, når bagsæderne er separate og små.

Der blev produceret i alt 19.332 eksemplarer af bilen fra 1975 til 81. 

Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk

Måske er du interesseret i...