Seat Ateca: Fra vild konceptbil til virkelighed

Det er ved at være fem år siden, Seat første gang indikerede, at en spansk SUV ikke var utænkeligt. Tilbage i 2011 var det godt nok en tre-dørs konceptbil de viste, men alligevel er det tydeligt at se, at mange af de overordnede designelementer er båret videre og nu er en del af den nye Seat Ateca.

Sammenligning

Når man ser billederne af konceptbilen fra dengang, er der ingen tvivl om, at IBX-konceptet var langt fra produktionsklar, og langt mere poleret og konceptuel. Men når du begynder at kigge på de overordnede linjer på begge biler, ser man hurtigt ligheder.

Atecas strømlignede og sporty design er mere eller mindre taget direkte fra IBX’en. Den øverste hoftelinje er nærmest identisk på de to biler. Men hvor den på IBX’en er brudt op i to, så er den gennemgående på Ateca.

Baglygterne på Ateca bærer også på tydelige tegn fra IBX’en. På konceptet IBX er lygten dog ikke lige så omfattende som på den produktionsklare Ateca, men selve lysdesignet i SUV'ens baglygte er kraftigt inspireret af IBX-konceptet.

Ateca med tydelig Seat-DNA

Som hos alle de andre store bilproducenter har Seat også et ”ansigt”, som alle biler på den ene eller anden måde læner sig op af. Dette ansigt ses tydeligst omkring forlygter og kølergrill. Det tynde LED-bånd, som kører rundt langs lygtens kant finder du eksempelvis også på en Ibiza eller Leon – det samme gælder den smilende kølergrill.

Det er generelt meget interessant at se på, hvordan bilproducenternes konceptbiler finder vej til endelig produktionen. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at bilproducenterne bruger deres konceptbiler til at lure stemningen blandt eksperter og potentielle kunder. Noget tyder på, at Seat mente, at de ramte meget godt plet med IBX’en, men der skulle alligevel gå fem år, før Seat stod klar med en produktionsklar bil.

Du kan se flere billeder af den endelige version og læse mere om Seat Ateca lige her.

Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk

Mere

Måske er du interesseret i...