Vi laver lynservice på BMW M3

Richters Garage trækker i kedeldragten for at give den dakargule BMW M3 lidt kærlighed

3. maj 2015 af Anders Richter

Lige siden jeg var helt lille, har jeg været fuldstændig betaget af BMW M3 i alle former, farver og udgaver. Jeg er vild med modellens vildskab kombineret med dens alsidighed og så, at den samtidig er diskret. En BMW M3 viser ikke for omverdenen, at den er noget, men når det kommer til stykket, så kan den køre fra de fleste.

Min kærlighed nåede sit toppunkt for en del år siden, da min far og jeg valgte at købe en BMW M3 i fællesskab - og det er helt klart en beslutning, vi aldrig har fortrudt. Det er dog et lille "men". Hver gang, vi har været i nærheden af at skrabe penge sammen til afgiften, er vi røget videre til et nyt bilprojekt, hvilket betyder, at selv om M3'eren pt. er den bil, vi har haft i længst tid, så er det også den, vi har kørt færrest kilometer i. Den længste tur var faktisk, da vi hentede den i Bayern i sin tid.

Men selv om en bil står stille, skal den jo stadig have lidt service. BMW i Herning har stået for en del af det, men denne gang tænkte jeg, at jeg ville lave et olieskift på den selv. Samtidig havde jeg også bemærket, at malingen på ventildækslet, hvor der står "BMW M Power", var begyndt at skalle af, så den ville jeg skifte samtidig.   

 

Når først malingen begynder at skalle af et sted, går det stærkt med resten, da metallet under begynder at oxidere. Jeg overvejede at afmontere dækslet, male det og sætte det på igen, men lakken, er ret speciel. Det er ikke matlak men nærmere en slags krympelak. Det var muligt for mig at finde den helt rigtige lak på spray i udlandet, men prisen var forholdsvis høj, og selve arbejdet ville tage en del tid. Ventildækslet skal også varmes lidt op for at lakken krymper på den rigtige måde, og jeg er ikke helt sikker på, at min kæreste vil synes om, at der ligger et ventildæksel og tørrer i vores ovn... 

 

I stedet gik jeg på eBay i England, hvor jeg ved, at BMW M3 i E36-generationen stadig kan fås for en slik. Det bevirker, at brugte reservedele også er forholdsvis billige. Selvfølgelig skal man lige være opmærksom på, at der er nogle dele, som er anderledes fra de højre- til venstrestyrede. Der gik ikke lang tid inden, der var bid, og et rigtig pænt ventildæksel dukkede op til en fast pris på 100 pund. Jeg slog til, og kort til efter dukkede det op med posten. Dækslet var i en meget fin og pæn stand, og det har ingen afskalninger. 

 

Første skridt, hver gang jeg laver noget på en bil, handler om at få afdækket de rigtige steder. Jeg har købt nogle covers til forskærmene med magneter i, så jeg ikke ridser skærmene, når jeg hænger ind over motorrummet. Det er en rigtig god ting til hjemmemekanikeren. 

 

Det yderste dæksel, hvor der står "BMW M Power" på, sidder kun med fire skruer, så det ryger hurtigt af. Herefter skal alle seks tændspoler fjernes, og de sidder med to skruer hver. Der sidder også en stelforbindelse allerbagerst, som skal afmonteres. Der er faktisk overraskende god plads i motorrummet på min M3, så det er ikke det store problem at komme til. Dette står i skarp kontrast til motorrummet på min 944 Turbo, som er fuldstændig pakket til med slanger, rør, en turbo og alt muligt andet. 

 

Tændspolerne afmonteres og lines op. Jeg har skrevet på tændspolerne, hvilken cylinder de passer til, så der ikke bliver byttet rundt på dem. Faste læsere af Bil Magasinet vil vide, at tændspolerne for nyligt blev skiftet, da en af dem pludselig valgte at begå selvmord, hvilket resulterede i en decideret nedsmeltning. Heldigvis skete der ikke større skade. 

 

Her er vi så inde ved de ædlere dele. Det gamle ventildæksel er afmonteret, og der er nu frit udsyn til de to knastaksler, som styres af Vanos-enheden, der sidder foran kædetrækket. Vanos-enheden er faktisk en af de få svagheder, som denne motor (kaldet S50B32 på BMW'sk) har. Vi går kanten nøje efter hele vejen rundt for at fjerne gamle pakningsrester, så der ikke kommer nogen lækager, når vi monterer det nye dæksel.  

 

Efter lidt fifleri kommer det nye (brugte) dæksel på, og det ligner jo pludselig en halv million. Motorrummet er helt klart blevet noget kønnere, hvilket da helt klart skal fejres. I stedet for at poppe en dyr flaske champagne, har jeg dog i stedet indkøbt adskillige liter Castrol Edge 10W60-olie til M-maskinen. 

 

Når du piller det ene forhjul af, kan du komme til en plastlem, som skal afmonteres. Bag den finder du bundproppen, og så er det bare med at få tømt olien af og skifte oliefilteret. Selv om M-motorer er fintfølende mekanik, så er de faktisk overraskende nemme at servicere. 

Nu er bilen klar til endnu et stykke tid i den lune garage, hvor den i fremtiden kan stå ekstra trygt. I lang tid har jeg nemlig overvejet, hvordan bilen skulle forsikres, når den nu ikke har nummerplader på. Jeg havde fat i en lang række af de større forsikringsselskaber, men det var meget få, som egentlig havde mulighed eller lyst til at sige velkommen til en BMW M3 uden plader. Efter lang tids søgen ramte jeg dog plet. Jeg havde diskuteret problemet med en bekendt, som mente, at jeg skulle hive fat i ETU Forsikring, da de havde et samarbejde med Dansk Veteranbilklub, hvilket jo må siges at være specialbiler. Dét var et rigtig godt råd, for hos ETU så de muligheder og ikke problemer, og derfor kan jeg nu sove fuldstændig trygt om natten med en forsikring på M3'eren.  

 

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (får jeg mon nogensinde råd til at sætte danske plader på den?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...