Verdens lækreste biler vises i Essen

Richters Garage tog til den årlige Techno Classica bilmesse i Essen, hvor bileliten mødes for at kigge på fortidens køretøjer

26. april 2015 af Anders Richter

Sidste weekend tog Richters Garage på en stroppetur til Essen for at deltage i den årlige Techno Classica bilmesse, og jeg tør godt sige, at det var noget af en oplevelse. Faktisk har jeg aldrig været på messen før, og derfor havde jeg heller ikke de store forventninger. Dog må jeg sige, at jeg blev blæst bagover, lige fra da jeg trådte ind i det første lokale. Heldigvis havde jeg et kamera med, så jeg kan bringe nogle af perlerne videre til jer læsere.

 

Noget af det allerførste, jeg så, var faktisk en gammel kending. Det er nemlig en BMW M1, som er dansk indregistreret. Den har tidligere været med i bladet, og den er simpelthen i en helt unik flot stand. Bilen er blevet renoveret af en BMW M1-ekspert, og det er tydeligt, at de været skarpe. Den danske M1 er en helt unik bil, og nej det er ikke den, som Simon Spies ejede, som i lang tid stod til salg hos Jens Winther Automobiler. Der var et par andre M1'ere rundt omkring på messen, men ingen nåede dog helt det danske eksemplar, når det kom til den generelle stand. 

Ret hurtigt spottede jeg også en af mine barndoms drømmebiler. Denne Bugatti EB110 var simpelthen det eneste jeg tænkte på i starten af 90'erne. Dette eksemplar er endda endnu mere unikt, da det er én af de kun 31 producerede Supersport-eksemplarer. Efter sigende blev der kun produceret to SS-modeller i den gule kulør. Den ene blev ejet og kørt af Michael Schumacher, mens den anden er denne. Bilen på messen stod i en ufattelig fin stand og havde kun lige over 10.000 km på tælleren. Fantastisk! Du kan se flere billeder af den pågældende bil hér!

Noget af messen foregår under åben himmel, og her nåede jeg lige at dagdrømme i nogle minutter, da jeg spottede en Ferrari 412i med manuelt gear i en lækker blå kulør. Den stod til 55.000 euro, hvilket selvfølgelig er en forfærdelig masse penge, men det er svært at sætte en pris på 12-cylindret fuldblod fra Maranello. Fantastisk bil i en rigtig fin stand. Helt klart en af mine favoritter når det kommer til Ferrari'er, som stadig kan fås for menneskepenge. Det kunne faktisk være ret sjovt at holde sådan én kørende, selv om jeg har hørt fra meget pålidelige kilder, at reservedelene koster en bondegård.

 

Den næste bil, som gav mig gåsehud, var denne Opel Diplomat V8 Coupé. Grunden til, jeg er så interesseret i denne bil er, at min farfar havde en Diplomat V8 sedan. På en eller anden måde kan man godt kalde det for 60'ernes BMW M5. Tromlebremser hele vejen rundt, 2-trins automatgear og en 200-hestes smallblock-V8 fra GM-koncernen var ikke helt tosset i 60'erne. Coupé-udgaven er uhyre sjælden, og bilen, der var udstillet på messen, tilhører da også en af de højtstående Opel-bosser. Og nej, jeg har ingen anelse om, hvad manden på billedet laver, men han var fast besluttet på, at han skulle med på billedet...

BMW Z1 er jo bare en af de helt store design-klassikere fra BMW. Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er én af de biler, man bør køre. Du skal nok nærmere kigge på den, for at dømme efter specifikationerne er den langtfra hurtig. Til gengæld har den så meget stil og klasse. Modellen, BMW viste på messen, havde også en helt særlig kulør, som jeg dog ikke nåede at fange navnet på, men unik er den i hvert fald. 

 

Det næste, jeg faldt over, var mere en forhandler end en egentlig bil. Det tyske firma Early 911s, skulle efter sigende være det firma, som har flest ældre 911'ere stående, når vi ser bort fra Porsche selv. De havde en helt vanvittig stand med læssevis af unikke 911'ere. Her var både tidlige 930 Turbo'er, og en helt særlig og urestaureret Porsche HLS, som oprindelig blev lavet af nogle studerende på universitet i Aachen.  

Mens vi, igen, tog et hvil under åben himmel faldt jeg over denne lækre vogn: Porsche 968 Club Sport i farven Speedgelb. Fantastisk vogn som er den ultimative evolution af den 944, som står hjemme i min garage. Perfekt farve og perfekt stand, men bilen var allerede solgt. I det hele taget var det som om, at det gik rimelig stærkt med at få handlet på messen. Flere gange har jeg drømt om at udskifte min 944 Turbo med en 968 CS, men et eller andet sted tror jeg, at tidspunktet er forkert. Verden har forlængst fået øjnene op for Club Sport'ens kvaliteter, hvilket har jaget priserne i vejret, mens det er som om, Turbo'en stadig er undervurderet som klassiker. Men igen, det skal jeg jo sige, når jeg har én selv.  

En anden bil, jeg bed mærke i, var denne Porsche 935 Turbo, som ligner et fejlslagent tunerprojekt fra 80'erne - men det er det dog langt fra. Dette er nemlig den første bil, som Porsche's Exclusive-afdeling lavede for en hovedrig kunde ved navn Mansour Ojjeh. Det er ham, som ejer en god del af TAG McLaren Group. For de uinviede er Exclusive-afdelingen dem, du ringer til, hvis du vil have lavet et eller andet unikt ved din Porsche. Når du ringer til dem, er der ingen grænser eller regler, og det viser deres første bil meget tydeligt. Grundlæggende set er det en Porsche 930 Turbo, som har fået et bodykit på, der får den til at ligne en Porsche 935 Le Mans-racerbil. Bilen er blevet tunet så den yder 100 ekstra hk, og så har den fået monteret et bur, som er svøbt ind i læder. 

Vi havde afsat en dag til Techno Classica-messen, hvilket måske var lige optimistisk nok. Der er nemlig ekstremt mange biler at se på, og de har alle sammen en spændende historie bag sig, så det er næsten umuligt at nå igennem. Jeg må komme tilbage igen til næste år!

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (får jeg mon nogensinde råd til at sætte danske plader på den?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre på...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...