Ny Porsche 911 GT3, ja tak!

Richters Garage har ventet i spænding på endelig at se den nye generation af Porsche 911 GT3, og der er ingen grund til skuffelse. Den manuelle gearkasse er nemlig tilbage.

7. marts 2017 af Anders Richter

Den årlige biludstilling i Genéve er netop skudt i gang, og det strømmer ud med fede bilnyheder. Jeg er desværre bænket ved arbejdscomputeren på Frederiksberg med andre opgaver samt en lejlighedsflytning, så jeg må iagttage showet fra afstand. 

En af de biler, jeg har glædet mig allermest til at se, er den nye Porsche 911 GT3. Jeg regnede ikke med, at den ville være nogen revolution, og det er det heller ikke – men igen, hvornår har en 911'er nogensinde handlet om revolutioner? Alligevel er det bare fedt hver gang, tyskerne fintuner en af de bedst kørende sportsvogne på markedet. 

Modellen har fået opgraderet motoren fra 3,8 liter til 4,0 liter. Faktisk har man genbrugt motoren fra den gamle RS'er, og så givet den lidt ekstra omdrejninger. Den nye GT3 rammer 9.000 o/min! At ramme 9.000 o/min i den nye GT3 i et eller andet episk bjergpas i Europa står pludselig øverst på min to-do-liste for 2017. Jeg lover at optage en video af det (hvis Porsche giver mig lov til at låne en bil. Please!).

Endnu mere vigtigt er dog, at det nu bliver muligt at bestille sin GT3 med manuelt gear. Sidste år fik vi 911 R, som var en særlig limiteret variant af Porsche 911. Samlerne kastede sig over den som glubske hunde, da de fandt ud af, at den var udstyret med en speciel 6-trins manuel gearkasse. Det samme gear kan i fremtiden bestilles i GT3. Du kan dog stadig få GT3 med det velfungerende PDK-gear. 

Udenpå er der ikke sket det store ud over en ny forkofanger, en ny bagkofanger samt en ny spoiler bagpå. Ændringerne er små, men alligevel er jeg ikke i tvivl om, at de har en betydning. Motoren ligger som altid bagi, og effekten er nu skruet op til 500 hk. Med PDK-gear rammer den 100 km/t på 3,4 sekunder, og topfarten er 318 km/t. 

Mens jeg sidder her og taster løs, kribler det allerede i fingrene for at komme bag rattet af bilen. Jeg må hellere få sat en test op hurtigst muligt, så I læsere kan få et indblik i, hvordan den kører. Jep, det er et hårdt arbejde, men nogen skal jo altså gøre det. 

Indtil da kan I hygge jer med videoen nedenunder, hvor britiske Evo Magazine tager en snak med Andreas Preuninger, som er manden, der tager de tunge beslutninger, når det kommer til de sjove Porsche'r. Go' fornøjelse!

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo fra 1987, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 med V12-motor fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport fra 1973. Og så er der selvfølgelig også en nyere Suzuki Swift Sport til det daglige brug.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected]

Måske er du interesseret i...