Hundedyr Mercedes fylder 25 år

Richters Garage: I denne uge sender vi en fødselsdagshilsen til en af vores helt store favoritter fra Mercedes: 190E 2,5-16V Evolution II

29. marts 2015 af Anders Richter

Hvis jeg fik lov til at vælge én Mercedes, som jeg kunne få lov til at have holdende i garagen resten af mit liv, skulle det være denne: Mercedes 190E 2,5-16V Evolution II. Jeg vil give alle mennesker ret i, at der både findes hurtigere og mere smagfulde Mercedes'er, men intet kan efter min mening slå magien fra dette spoiler-monstrum, som blev afslutningen på en æra, hvor størst var bedst. 

I år fylder modellen så 25 somre, og det skal da fejres her på Richters Garage, hvor jeg vil dedikere et helt indlæg til modellen, jeg drømte om hele min ungdom - og sådan set stadig drømmer om. 

Der er kun produceret 502 eksemplarer af Evo II, så den er uhyre sjælden og specielt på danske breddegrader. Men en enkelt dag i starten af 2009 formåede jeg alligevel at opstøve et eksemplar i nærheden af Silkeborg, som jeg fik lov til at prøve. Og det var noget af en oplevelse. 

Selv om en Evo II har enormt store spoilere og en undervogn, som kan stilles i tre forskellige hårdheder, så stod det hurtigt klart, at det stadig var en Mercedes. Det betød, at den langt fra rystede plomberne løs på undertegnede. 

Et eller andet sted havde jeg forventet, at bilen var præcis så hård, som den DTM-racerbil, den et eller andet sted var baseret på. Samtidig var bilen udstyret med 17" fælge, hvilket var helt vanvittigt i 1990. Helt så slemt var den dog langtfra - faktisk var den rimelig komfortabel.  

Modellen kom egentlig til verden som en homologeringsbil. Mercedes ville nemlig gerne deltage i standardvognsløb med sin Mercedes 190E, men for at kunne få lov til det, skulle de bygge mindst 5.000 eksemplarer af en gadevariant af raceren. Det blev til Mercedes 190E 2,3-16V, som var forløberen til Evo II.

Vidste du? Den danske racerkører Kurt Thiim kørte DTM i netop en Mercedes 190E. I 1992 opnåede han en samlet andenplads i DTM kun slået af Klaus Ludwig, som også kørte Mercedes.

Senere som konkurrencen i DTM blev skarpere og teknikken udviklede sig, var det muligt at lave evolutioner af sin grundlæggende racerbil. For at få ændringerne godkendt til racerløb skulle modellen igen homologeres men denne gang som en Evo-model, hvilket kun krævede en produktion af 500 køretøjer.

Først kom der en Evolution I, og selv om den er nok så sjælden, så er det aldrig rigtig dén, folk husker fra perioden. Det er altid den både hurtigere og mere ekstreme Evo II.

 

I interiøret er det dog ikke rigtig til at se, at dette skulle være en racerbil til gaden. Sæderne er godt nok lidt mere sportslige, hvilket i Mercedes-forstand betyder, at du stadig kan holde ud at sidde i dem time efter time, når du cruiser på Autobahn. 

Evolution II udgaverne kunne udelukkende fås med manuelt gear, og en lille sjov detalje er, at der på gearknoppen er indprintet, hvilket nummer af de 502 producerede, den pågældende bil har. Samtidig sidder der også fastmonteret et stopur i midterkonsollen, så du kan time din omgangstid på Nürburgring - hvis du da kan nænne det. 

Motorrummet er dér, hvor en Evo II bliver rigtig interessant. Den 2,5-liters motor er nemlig blevet til i samarbejde med det britiske firma Cosworth, og det kan tydeligt mærkes. Mercedes-motorer fra slut 80'erne og starten af 90'erne er ikke ligefrem kendt for at tage omdrejninger. Denne 2,5-liters perle er dog helt anderledes. Med fire letvægtsstempler, dobbelte overliggende knastaksler og 16 ventiler blev dette til en omdrejningsbombe. Faktisk starter det røde felt først ved 7.600 o/min. I en Mercedes!

Skulle du en eller anden dag befinde dig i en Evo II, hvor motorolien er varm, så kan jeg love dig for, at lyden motoren udsender, når nålen i omdrejningstælleren smager på det røde felt, er så fantastisk, at du bare må have mere og mere. 

Motoren yder 235 hk og 245 Nm, hvilket hjælper bilen med at kunne ramme 100 km/t på kun 7,1 sekunder. 

En ting vi dog ikke må glemme, er Mercedes'ens ærkerival. Grunden til, at Mercedes brugte så mange penge og så meget tid på at forfine sin 190E-racerbil, var nemlig, at BMW gjorde det samme med sin M3. I et lignende parløb gik den også fra sin standardform gennem et par evolutioner for til sidst at ende som den ligeså hårdkogte Sport Evolution. 

Vidste du? De første 500 eksemplarer er Mercedes 190E 2,5-16V Evolution II er allesammen lavet i den samme ikoniske "Blauschwarz"-lakering. De sidste to er som noget helt unikt udført i farven "Astral Silber".

Selv om jeg altid har været meget betaget af bilen, må jeg desværre sande, at Evo II og jeg nok aldrig får den store kærlighedsaffære, hvilket mest skyldes økonomiske kvaler. Da jeg testede bilen i 2009 var jeg på SU, og dengang kostede et fint eksemplar mellem 300-400.000 kr. I dag er det dog blevet endnu vildere. 

Et hurtigt kig på mobile.de afslører, at priserne for ægte Evolution II-modeller starter ved omkring 110.000 euro, hvilket svarer til lige over 800.000 kr. Havde det været en god investering at købe bilen på billederne tilbage i 2009 for de 375.000 kr., jeg mener, den stod til salg for? Ja for dælen! Men uden penge ingen Evo.

Hvis du har så mange penge stående, du ikke ved, hvad du skal bruge til, så tror jeg dog ikke, at det er den værste idé at sætte dem i en Evo II. Der bliver længere og længere mellem de gode eksemplarer, og det sidste, jeg hørte, var, at rige russerne opkøbte alle de eksemplarer, de kunne, for at ombygge dem til racerløb. Så priserne skal nok stige de næste 25 år. 

På trods af sin ret usmagelige bagspoiler så endte Mercedes 190E 2,5-16V Evolution II med at blive en drømmebil for en hel generation af unge biltosser. Måske er det fordi, at den ligner noget netop et barn ville kunne have tegnet. Eller også er det bare fordi, vi elsker at se biler forvandle sig fra racer- til gadebiler. Ligegyldigt hvad, så er det her min drømme-Mercedes.   

Hvis du gerne vil se og høre mere til Mercedes 190E 2,5-16V i aktion, så tjek videoen ovenfor, som Mercedes netop har produceret i forbindelse med modellens 25-års jubilæum. 

 

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (får jeg mon nogensinde råd til at sætte danske plader på den?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre på...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

 

 

Måske er du interesseret i...