Hjælp til ny bil i Richters Garage

Efter Amazon'ens afsked er der nu en tom plads i Anders Richters garage, men hvilken bil skal erstatte den gamle Volvo?

12. april 2015 af Anders Richter

Parkeringspladsen er tom. Tilbage er kun de enkelte mørke pletter på jorden fra de enkelte dryp af 20W50-olie, som i tidens løb har ramt gulvet. Det er ingen tvivl om, at der skal en ny bil til i garagen. Spørgsmålet er egentlig bare, hvad det så skal være.

Jeg havde i forvejen besluttet, at jeg ikke ville kigge på andre biler inden, min Volvo Amazon var solgt. Processen gik dog lidt hurtigere, end jeg havde regnet med, og da den hvide Volvo nu har fået en ny og rigtig god ejer, har jeg haft computeren placeret i mit skød aften efter aften, for at finde dens efterfølger. Og jeg tror, vi er ved at være fremme ved en konklusion.  

 

Jeg vil gerne have en sportsvogn, den må gerne være tysk, og den skulle også gerne have noget stigningspotentiale, når det kommer til prisen. Det kræver ikke en doktorgrad i tysk bilhistorie for at regne ud, at der kun er én model, som passer på den beskrivelse: Porsche 911. Da jeg kommer fra Jylland, er jeg dog på ingen måde interesseret i at betale mere end højest nødvendigt, så jeg har begrænset min søgning, om den model, som de færreste er interesseret i: Porsche 996. 

Ja, det er modellen med forlygter, som ligner gennemstegte spejlæg. Ja, det er modellen, som har en tendens til at selvdestruere motoren, når den uden varsel sender metalstumper rundt i de ædlere dele. Og ja, det er den første vandkølede Porsche 911. 

Vi tager lige problemerne ét af gangen: Vandkølet eller luftkølet er et religionsspørgsmål, som jeg på ingen måde har tænkt mig at tage stilling til. Faktisk ser jeg det kun som en fordel, at der er velfungerende kølesystem, som kan nedkøle mekanikken, når jeg klemmer speederen i bund på Autobahn. IMS-problemet, som er modellens alvorlige problem kan dog løses.

<a href="

" target="_blank">(Se video om problemet hér)

Flere firmaer har nemlig lavet holdbare løsninger, som kan afhjælpe problemet, som i værste fald får din motor til at gå totalt i kuk. Og med kuk mener jeg, at du har brug for en helt ny motor til over 100.000 kr. kuk. Det sidste problem omkring forlygternes udseende tænker jeg, er et tilvænningsproblem. Nej, de er ikke smukke, men luk øjnene og lyt til de 300 hk. Så skulle det problem være glemt. 

En Porsche 996 i rigtig flot stand og med et lavt kilometertal kan fås uden afgift for omkring 24.000-28.000 euro, hvis den skal leve op til mine krav, som samtidig omfatter en fuld servicebog, et fast tag og en manuel gearkasse. 

I min søgen efter den rigtige bil kom jeg dog til at gøre noget dumt. Jeg skrev "996 Turbo" ind i søgefeltet, og det skulle jeg aldrig have gjort. Pludselig åbenbarede der sig en helt ny verden med firehjulstræk, biturbo, 420 hk og en topfart på 304 km/t. 

 

Min far og jeg har i forvejen en Porsche 944 Turbo sammen, men vi må da indrømme, at et eller andet sted har vi altid drømt om at opgradere til en 911 Turbo. Og at dømme efter priserne er det måske slet ikke så urealistisk, som først antaget.

En slidt 996 Turbo med Tiptronic og et højt kilomtertal kan fås lige over 30.000 euro, mens vi skal over de 40.000 euro (ca. 300.000 kr.) for et eksemplar med manuelt gear og et bedre kilometertal. Det er jo faktisk ikke en enormt stor prisforskel, når man tager i betragtning, hvor anderledes en Carrera 2 er i forhold til en Turbo.

Det er selvfølgelig en forfærdelig masse penge for en bil, og jeg kunne da heller ikke drømme om at betale den fulde danske afgiften, som sikkert er astronomisk høj. Tanken var egentlig at finde den rigtige bil, vente et år eller to og så flexlease bilen et par måneder om året, når vejret er allerbedst.

Der er faktisk også nogle andre fordele ved at opgradere til en 996 Turbo. For den vil nemlig kunne løse nogle af de problemer, som findes med 996'eren generelt.

 

 

Motoren i en 996 Turbo er nemlig en helt anden konstruktion end i en standard 996 Carrera 2. Det betyder også, at Turbo-motoren ikke lider af noget alvorligt IMS-problem. At den så har en lang række andre potentielt dyre dele, hører dog med til historien. Teknikken er dog bygget til at kunne holde, så der skulle helst ikke opstå de store problemer med motoren.

 

 

Manuelt gear er et krav fra min side. Det er ikke fordi, at jeg tænker, bilen skal presses på en racerbane eller andet, men jeg har bare den holdning (præcis som mange andre), at en sportsvogn skal have manuelt gear. En stor del af 996 Turbo'erne har dog Tiptronic, hvilket også er fuldt forståeligt. Bilen er nemlig den fødte højhastighedscruiser, og til de lange motorvejsstræk kan jeg godt se det komfortable i at have en automatgearkasse. Men jeg er ikke til motorvej. Jeg vil langt hellere køre op og ned ad små alpeveje, og til dét er der ingen vej udenom en 6-trins manuel gearkasse. 

 

Porsche 996 Turbo kom til i 2001. Det var ikke overraskende den kraftigste 911 Turbo til dato med 420 hk. Forgængeren, 993 Turbo, havde 408 hk. De 420 hk i 996 Turbo gør den i stand til at ramme 100 km/t på kun 4,2 sekunder.

 

Idéen i min garage lige nu er derfor at gennemsøge hele Europa for at finde den rigtige bil - og jeg har ikke travlt. At finde den rigtige bil til den rigtige pris kan have lange udsigter. I mellemtiden er jeg dog klar på indspark fra jeres side. Det kan være, I har en helt anden bilmodel, som I synes er federe, sjovere eller hurtigere. Det kan også bare være, at I ved, hvor den rigtige 996 Turbo står. Det kan også være, at du bare hader spejlægsforlygterne og vil have lidt galde ud. Ligemeget hvad, så skriv ind til Richters Garage. 

 

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (får jeg mon nogensinde råd til at sætte danske plader på den?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre på...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...