Glemt sølvpil med V12 og 408 hk

I 1991 præsenterede Mercedes en af sine mest interessante superbiler nogensinde. Selv om kunderne stod i kø, blev den aldrig til noget

12. maj 2015 af Anders Richter

Det næste nummer af Bil Magasinet er netop landet på mit bord, og forsiden er prydet af fire fantastiske Mercedes'er. Vi tog nemlig den nye AMG GT S i hånden og drog til Fyn, hvor den fik lov til at møde sine forfædre i form af AMG SLS, SLR og den klassiske 300 SL "Gullwing". Det er en fantastisk historie, som Søren Juul har skrevet i BM286, men faktisk er der en sølvpil, som mangler i det ellers så fine lineup.

Året var 1991, og Mercedes stod som altid klar på biludstillingen i Frankfurt. De kan ikke have været specielt nervøse, for de havde medbragt noget af en showstopper. Under et klæde stod nemlig, hvad der blev kaldt for koncept C112.

Det kræver ikke megen bilviden at konstatere, at C112 var en ægte superbil. Formen, farven, det stilrene udtryk og så de klassiske mågevinge-døre er alle detaljer, som er lige i skabet efter min mening. Samtidig var C112 ikke en overdreven konceptbil i den forstand, at motorrummet var fyldt op med en falsk motor lavet af papmaché. Denne konceptbil kunne køre - og stærkt endda!

Motoren, som lå i midten, var en 6-liters V12-motor, som ydede 408 hk. Det var den samme motor, som debuterede i den store Mercedes S-klasse i 1991. Hos Mercedes kalder man denne maskine for M120, og det er faktisk den selvsamme grundkonstruktion, som vi over de næste årtier så i alt lige fra de luksuriøse S-klasser til den vanvittige Pagani Zonda. I C112 var kræfterne nok til at sende den strømlinede sølvpil til 100 km/t på 4,9 sekunder og videre til en topfart på 312 km/t. 

I kabinen ses det tydeligt, at denne konceptbil faktisk er rimelig køreklar. Der er ikke brugt nogen vanvittige løsninger, og knapper osv. stammer fra reservedelshylderne hos Mercedes. I kabinen vil kendere samtidig spotte gearstangen, som er koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse. 

C112 var egentlig udtænkt som et koncept, som skulle være med til at teste nye teknologier hos Mercedes. Og aktiv aerodynamik var bare én af detaljerne. Både for og bag var bilen udstyret med spoilere, som kunne hæves, sænkes og vinkles på et utal af måder. Med denne teknologi kunne du opnå en lav vindmodstand, når du havde brug for det, mens du pludselig kunne skifte til maksimal downforce, hvis du pludselig fik lyst til at tage et sving med 250 km/t. Bagspoileren fungerede også som luftbremse. En detalje som først kom i egentlig produktion med Mercedes SLR i 2004.

 

Af andre nye tekniske spidsfindigheder på bilen kan nævnes et system, som overvåger bilens dæktryk hele vejen rundt. Det blev senere præsenteret med CL modellen i 1999. Samtidig var C112 også udstyret med en aktiv undervogn, som kunne tilpasse sig vejens beskaffenhed baseret på en lang række udregninger omkring hastighed osv. Ret avanceret i 1991!

Noget andet, som var mindst ligeså avanceret, var en aktiv fartpilot, som selv kunne holde afstand til forankørende. Dette er en teknologi, som først nu er kommet til i de mere dødelige biler som bl.a. VW Polo. C112 var udstyret med første generations Distronic, som først i 1999 blev lanceret i en gadebil i form af Mercedes' nye S-klasse. 

Hvis du synes, koncept C112 minder dig om noget, er du slet ikke galt på den. Designet og det grundlæggende layout af teknikken, henter nemlig inspiration fra racerbilen Mercedes Sauber C11, som havde en tophastighed på lige over 400 km/t. Den lader vi lige stå et øjeblik...

Mercedes C112 blev et kæmpe hit på messen i Frankfurt i 1991, og det var bilen, alle talte om. Den nye sølvpil fra Mercedes var banebrydende rent teknisk, og så lignede det også en ægte superbil. Stemningen var så god, at 700 kunder endda lagde et depositum, så de kunne blive de første til at modtage bilen - men sådan gik det desværre ikke.

Selv om C112 ser fantastisk ud sammen med resten af sin sølvpilsfamilie, valgte Mercedes. at C112 ikke skulle gå i produktion. Efter min mening var det en rigtig skidt beslutning, for dette kunne være blevet Mercedes bud på 90'ernes hyperbil, hvor også McLaren sendte sin F1 på gaden. Siden er C112 gået fuldstændig i glemmebogen, og det er en skam.

Hvis du vil se C112 i levende live, så må du en tur til Stuttgart, hvor den med jævne mellemrum er på udstilling på Mercedes' eget museum.

Vil du lære mere om den glemte sølvpil, så tjek Mercedes' egen fabriksvideo med modellen herunder!

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (får jeg mon nogensinde råd til at sætte danske plader på den?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre på...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...