Danskejet Bugatti EB110 SS kan blive din

Den 7. september inviterer RM Sotheby's til en af årets mest spændende bilauktioner. Richters Garage tager et kig på en danskejet Bugatti EB110 SS, der ryger under hammeren i London

27. august 2015 af Anders Richter

Når RM Sotheby's i næste uge inviterer til bilauktion i London, så er der specielt én bil, jeg har tænkt mig at lægge ekstra godt mærke til. Det er nemlig en af mine barndomshelte i form af den helt unikke Bugatti EB110 – og det er endda en af de kun 33 producerede Super Sport-varianter, der kommer under hammeren. Det, som gør bilen endnu sjovere set med danske øjne, er, at den gule Bugatti EB110 SS faktisk er ejet af en dansker. Men nu er det altså blevet besluttet, at den skal sælges, hvilket sker d. 7 september, og det giver os mulighed for at kigge lidt nærmere på den fantastiske bil.  

Det første, du lægger mærke til ved lige netop dette eksemplar er uden tvivl farven, som er skrigende gul. Der blev produceret to gule Bugatti EB110. Den ene blev ejet af Michael Schumacher, og den anden er dette eksemplar. Bilen blev oprindeligt leveret til sin første ejer i Japan, og den blev importeret til østen af Nicole Racing, som dengang var Japan's importør af Bugatti. 

De vilde farver fortsætter i interiøret som er rødt – meget rødt! Alt er beklædt med det fineste læder, og det er tydeligt, at Bugatti dengang prøvede at markedsføre EB110'eren, som en slags luksus-superbil i modsætning til eksempelvis McLaren F1, som var lidt mere skrabet. 

EB110 kunne både fås som GT, produceret i 106 eksemplarer, og den mere sjældne SS, der kun blev produceret i 33 eksemplarer. En af forskellene på de to er blandt andet, at SS-varianten kunne leveres med disse lækre sportssæder monteret med firepunktseler.

Her ses det tydeligt, at Bugatti dengang gik helt ned i detaljen for at skabe sin hyperbil. Læderarbejdet er eminent udført. 

Nu kommer vi til det virkelig interessante ved EB110 SS, for motoren er helt ekstrem. Det er en 12-cylindret motor på 3,5 liter, som bliver tvangsfodret af fire turbo'er – fire turbo'er! EB110 GT yder 560 hk men SS-versionen er blevet tunet yderligere, så den yder hele 612 hk. Til sammenligning havde en McLaren F1 627 hk, så der var ikke megen forskel på de to, når det kom til hestekræfter.

Ved hjælp af firehjulstræk kunne Bugatti'en ramme 100 km/t på kun 3,2 sekunder, og den begyndte første at miste pusten ved 355 km/t. Ret imponerende tal i forhold at bilen er født i 1995. Læg også mærke til, at hjulene på SS-varianten er anderledes end på den mindre sjældne GT-variant.  

Bilen, som kommer på auktion, har boet i Japan stort set hele sit liv, hvor den er blevet passet og plejet efter alle kunstens regler. I nyere tid er den dog kommet til Europa, hvor den har været på danske hænder. Bilen har kun haft to ejere fra ny, og den er kun blevet brugt sparsomt, hvilket også hjælper med at holde km-tallet nede. Faktisk har bilen kun kørt 10.100 km, og den er nyserviceret, så den klar til at bruge – hvis man da vil det. RM Sotheby's har sat en vurdering på bilen, som ligger på mellem 600.000 og 770.000 pund. Hvis du sammenligner med f.eks. en F40, som i denne stand vil have en højere vurdering, så ligner dette simpelthen årets slagtilbud. Jeg tror dog også og håber inderligt på, at bilen vil blive budt op i et noget højere beløb, for det fortjener denne helt unikke superbil simpelthen. 

Jeg har altid været helt vild med Bugatti EB110, og det er jeg sådan set stadig. Jeg havde fornøjelsen af at se det danske eksemplar helt tæt på, da den var udstillet på Techno Classica Messen tidligere i år. Hvis du var et smut forbi Goodwood Festival Of Speed, kunne du også få fornøjelsen af den gule EB110, hvor den var udstillet sammen med en række andre super- og hyperbiler. Desværre nåede jeg ikke at få mulighed for at køre bilen, inden den blev sat på auktion, men I skal selvfølgelig ikke snydes for lyden, oplevelsen eller bare synet af en EB110 SS, som drifter gennem et par sving. Derfor kan i herunder se videoen med britiske Chris Harris, der netop har haft fornøjelsen af, at trille en tur i den gule djævel. Go' fornøjelse!

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og masser af mekanik. Bloggen handler dog også om livet i selskab med en vognpark, der i øjeblikket består af en Porsche 944 Turbo (nej, det er ikke en Audi-Porsche!) fra 1987, Porsche 996 Turbo (endelig fik jeg min drømmebil) en BMW 750i E32 med V12-motor (ja, den går 3 km/l på literen i byen!) fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 (den er gul, og hvad så?) fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport (smuk at se på, hård at køre på...) fra 1973.

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...