Thomsagers dagbog: Historien om dengang min chauffør brugte "overhalingsknappen"

En tur til Indien gav chefredaktøren en helt ny oplevelse af, hvad en slidt knap i en Tata Indica kan bruges til

26. december 2016 af Mikkel Thomsager

Jeg har været på ferie i Indien flere gange og holder meget af landet og folket. 

Senest har Indien og Danmark været i uføre som følge af danskeren Niels Holck, som Indien mener har begået terrorisme i Indien (læs om den sag her). Det har gjort visa-behandlingen langsommelig og dyr, men det er vist ved at bløde op, og jeg vil gerne afsted igen.

Senest vi var der, dukkede en kuffert ikke op med den flyver, vi var på. Vi var taget videre i landet, da kufferten endelig kom op, jeg måtte køre de 300 km tilbage til lufthavnen i Thiruvananthapuram (tidligere kendt som Trivandrum). 

Hvis man som turist i Indien har livet kært, gør man klogt i at hyre en chauffør. Jeg har kun oplevet værre trafik et sted på jorden, og det er i og omkring Denpasar, hovedstaden på Bali. 

Men trafikken er også udfordrende i Indien. Der findes ingen motorveje, selv på firesporede veje skal man forvente modkørende trafik i alle spor, og der kan altid og hvor som helst stå en ko på vejen.

Kontakten sidder øverst på midterkonsollen, men ikonet var slidt helt af.
Kontakten sidder øverst på midterkonsollen, men ikonet var slidt helt af.

Min chauffør denne dag ankom i en Tata Indica V2 – en minibil i Fiat Punto-størrelse og -stil.

Chaufføren kørte godt, han brugte hornet ca. hvert 5. sekunder, sådan som man skal i Indien, og han holdt en god gennemsnitsfart på omkring 60 km/t, hvilket er højt i indien, og han tog ingen chancer.

En ting undrede mig: Hver gang han skulle overhale, trykkede han på en knap på midterkonsollen, og atter når overhalingen var overstået.

Knappen var blevet brugt så flittigt, at symbolet, der afslørede, hvad knappen var til, var slidt fuldstændig af. Det var tydeligt, at knappen havde en effekt på Tata’ens fremdrift, men jeg kunne ikke gennemskue, hvad det var.

Til sidste måtte jeg spørge og chaufføren svarede med største naturlighed, at det var A/C-knappen – altså knappen til bilens aircondition. Når han skulle overhale, slog han den fra, hvorved Tata’ens 4-cylindrede 1,2 liters motor på 65 hk fik nogle få hestekræfter mere, hvilket effektiviserede overhalingen – i en eller anden grad.

Har du haft en spøjs oplevelse med kørsel i udlandet? Fortæl gerne din historie i kommentarfeltet herunder.

Måske er du interesseret i...