Mazda MX-5 RF set fra oven, targa tag, grå, åben bil
© A. Hansen

Targa eller ikke targa. Det er spørgsmålet

Er targatag en genial kombination mellem coupé og cabriolet eller en træls erstatning for en rigtig sportsvogn?

3. november 2017 af Mikkel Thomsager
Mazda MX-5 RF 2017 Edition set forfra, targa tag, grå, åben bil
© Bil Magasinet

Er targatag den perfekte kombination mellem en åben roadster og en lukket coupé, eller er det et håbløst kompromis, som gør en fed roadster til en dårlig sportsvogn?

Gennem mange år har jeg været af den sidste opfattelse. 

Targa-taget giver træls turbulens i kabinen, uden at man har oplevelsen af at køre i åben vogn.

Den første targa-bil jeg kørte, var Nissan 100 NX i 1992. Jeg var vildt spændt på at køre bilen. Jeg har altid været vild med åbne biler, og så frem til, at 100 NX kombinerede det bedste fra to verdener. Men det var en fuser. 

Man fik ikke rigtig vind i håret, men med de to tagstykker gemt væk i bagagerummet fik man en øredøvende storm i kabinen. Ikke at det blæste meget, men det larmede vanvittigt.

At 100 NX, som reelt var en Nissan Sunny, var en dårlig udgave af en sportsvogn, var en anden historie, som ikke hjalp på helhedsindtrykket.

Nissan 100 NG 1991, targa, coupe

"Et fjernt skrig" hed artiklen, da vi testede Nissan 100 NX sammen med Mazda MX-3 i 1992.

© Nissan

Porsche: Semi-targa

Den undskyldning kunne jeg ikke henvise til, da jeg kom bag rattet af Toyota Supra i 1993. Den europæiske version havde targa-tag som standard, men her var masser af power, og alt hvad jeg kunne ønske mig af en sportsvogn.

Eneste effekt i forhold til taget var, at det larmende stormvejr blev til en organ i lydstyrke, men ved hastigheder over 200 km/t kunne det da mærkes i håret. Jeg endte med at glæde mig over, at der var udsigt til himlen, når taget var monteret.

Den første 911 Targa

Porsche har mangeårig tradition for targa-modeller, og angiveligt var det Porsche, der etablerede om ikke begrebet, så i hvert fald navnet med 911 Targa i 1966. 

Targa betyder plade på italiensk, heraf navnet – omend nogle mener, at navnet skal ses i forbindelse med det italienske racerløb Targa Florio. 

Løsningen skyldtes Porsches frygt for, at de amerikanske myndigheder i midten af 60'erne ville forbyde roadstere af sikkerhedsmæssige årsager. Det skete som bekendt ikke, men bilen blev sendt på markedet alligevel.

Siden har der været en Targa-version af alle 911 generationer, om end 996-modellen fra 2002 blev noget udvandet. Targa-løsningen var reelt et stort soltag. Den løsning overlevede til 911-generationen efter, og den blev også brugt i 924 og 944 Targa.

Porsche 911 2002, 996, Targa, åben targa, stort soltag

Porsche 996 Targa er reelt blot en 911 med et stort soltag. Det fylder endda en del, fordi taget kører under bagruden.

© Porsche

Mazda MX-5 RF: Bagruden gør forskellen

I den seneste generation af 911 er Porsche gået tilbage til den gamle targa-løsning, nu med elbetjening. Den ligner summen af tysk ingeniørkunst, når taget kører op og ned. Men den gør ikke stort mere for cabriolet-oplevelsen end den Nissan 100 NX, der fik mig til at dødsdømme konceptet i 1992.

Så da Mazda præsenterede en lignende løsning med den seneste MX-5 i form af RF-modellen, var jeg klar til at sende den bagest i showroomet. 

Men sådan gik det ikke helt. Faktisk bliver jeg ret glad for Mazda MX-5 RF

Forskellen i forhold til den seneste Porsche 911 Targa er, at bagruden kører med ned. Sammen med en ret stor targa-åbning giver det mere fornemmelse af at køre cabriolet end i Porschen.

Man får faktisk vind i håret, og frem for en stormende susen får man lyden af trafikken omkring som i en rigtig cabriolet. 

I MX-5 har det faste tag en anden væsentlig fordel. I MX-5 med blødt tag er der meget støj, når taget er lukket. Der faktisk en del susen i RF-modellen, men der er selvsagt langt mindre end med blødt tag. 

Skulle jeg vælge en 911, ville jeg gå efter en rigtig cabriolet, men skulle det ende med en MX-5, ville jeg gå efter RF-modellen.

Mazda MX-5 RF 2017 set fra oven, targa tag, grå, åben bil

RF-taget på en MX-5 minder om det på en 911 Targa, men hos Mazda kører bagruden med ned.

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...