Ferrari 360 Spider i sommerhus. Det klarer den forbavsende godt
Ferrari 360 Spider i sommerhus. Det klarer den forbavsende godt © A. Hansen

Sommerferie i Ferrari er ikke billigt, men på ét område overgår den sig selv

Ferrari med fantastisk brændstoføkonomi. Faktisk betaler jeg alt for meget i grøn ejerafgift

18. juli 2017 af Mikkel Thomsager
Religiøst kunst: Min Ferrari 360 Spider foran Viborg Domkirke
Religiøst kunst: Min Ferrari 360 Spider foran Viborg Domkirke

Bilferie i Ferrari 360 Spider har været en absolut fornøjelse. Der er praktiske udfordringer, men køreglæden er - måske ikke overraskende - uovertruffen, og på et interessant område, har den overgået sig selv.

Jeg holder altid øje med brændstofforbruget, fordi det er en nem måde at holde øje med, om bilen har det godt, og det må man sige, at Spideren har. Min sommerferie i Spideren har allerede spolet 2.000 km på tælleren, og det er sket med minimum 6,0 km/l. Senest blev det til 6,7 km/l.

Overraskende god plads

Det lyder jo ikke af meget, men officielt går den faktisk kun 5,2 km/l. Det er det jeg betaler "Grøn ejerafgift" af. Det er 18.160 kr. om året, og det er så betydeligt højere, end den behøvede at være. Heldigvis betaler jeg jo reelt kun for de måneder, jeg kører i den. 1.513 kr. pr. måned, og det bliver til tre i år - tror jeg.

Og det er alle pengene værd. Jeg har rundet 4.000 km i den i år, og jeg har nydt hver eneste af dem, også selv om der er et par praktisk udfordringer med. 

Mod forventning er rummelighed ikke et problem. Faktisk er der overraskende god plads. Bagagerummet rummer officielt kun 220 liter, hvilket er mindre end i en minibil, men det er helt regulært, og huser nemt to kufferter plus det løse.

Hertil kommer plads bag forsæderne, og vi har uden problemer kørt med bagage til 14 dage ferie i Danmark.

Røg fra motorrummet

Siden jeg fik plader på 3. maj, har den kørt upåklageligt. Der har (7-9-13) ikke været tekniske problemer. Jeg prøver da også fortsat at behandle den godt. Det betyder blandt andet, at jeg altid kører den varm.

Derfor bliver korte ture nødvendigvis lidt længere, eller også udebliver de helt, og jeg går i stedet ned til bageren. 

For et par dage siden opdagede jeg en anden detalje. Da bilen havde stået ude en nat i regnvejr, var der kommet en del regn i motorrummet, fordi der er kølerribber på hver side af den vandretliggende glasrude, der udgør motorhjelmen.

Da jeg startede bilen begyndte det kort efter at ose kraftigt. Et øjeblik blev jeg panisk, ind til det gik op for mig, at det bare var regnvand på udstødningsmanifolderne.

Med taget åbent

Derudover er bilen ikke blevet sparet. Jeg indledte med at deltage i Ferrari 70 års fødselsdagsfejren i Danmark, og det var en fantastisk tur. Siden har jeg haft utallige andre gode ture rundt i Danmark, og ikke mindst i Vest- og Nordjylland, hvortil ferien gik i år.

Man sidder lavt i en Ferrari og skålsæderne er lidt svære at komme ind og ud af. Ikke at det er et problem, men det er svært at glide ned og op af sædet, uden at gnide på lænets sidestøtte, og den er efterhånden godt slidt. 

Til vinter skal jeg finde ud af, om man kan gøre noget ved det.

Derudover er det en overraskende brugervenlig bil. Ikke mindst er den god at køre åben. Der er meget lidt turbolens i kabinen, selv ved motorvejsfart, og jeg kører meget gerne med kalechen nede.

Måske er du interesseret i...