Se redaktørens nye bil

Efter syv år med Volvo V70 var det tid til noget mindre og kvikkere. Redaktøren har valgt

30. maj 2017 af Mikkel Thomsager
Lædersæder er en af de ting, jeg har vænnet mig for meget til. De er standard i den nye
Lædersæder er en af de ting, jeg har vænnet mig for meget til. De er standard i den nye © A. Hansen

Måske var jeg bare faldet i staver. I hvert fald tog det sin tid at sige farvel til min Volvo V70, som har tilhørt husstanden siden 2010. Som nævnt i sidste uge havde den gået 170.000 km, da jeg solgte den efter syv år. 

Utallige - vitterlig - utallige har min overvejelser været om afløseren. Både i direkte og i professionel forstand. Hver eneste gang jeg sætter mig i en ny bil med henblik på at teste den, spørger jeg: Kunne jeg selv tænke mig at eje denne bil?

Svaret er langt fra afgørende for min bedømmelse af bilen, for med i bedømmelsen hører andre mere objektive kriterier, og ikke mindst bilens udgangspunkt i forhold til markedet. 

Ikke desto mindre. Tilbage i december 2013 blev jeg rigtig gode venner med en Volvo V40 T2. Det var med den 122 hestes 1,6 liters turbo-motor fra Ford, og den kunne jeg godt leve med.

Nu er det så sket, og det blev til en V40 T3 Momentum manuel. Nu med Volvos egen to-liters turbo-motor på 150 hk. Momentum udstyr betyder læderindtræk, fuld led-lys, navi og lidt krom i osmium grey. 

Og hvorfor så det?

Pirelli Cinturato P7-dækkene i 205/50 17 er monteret på Volvo "Spider DC" alufælge
Pirelli Cinturato P7-dækkene i 205/50 17 er monteret på Volvo "Spider DC" alufælge © A. Hansen

Det er længe side, jeg besluttede at shoppe ned. Jeg har ikke brug for pladsen længere, og så vil jeg gerne køre i en billigere bil, som også giver mere dynamiske køreegenskaber.

Du kunne være alt fra en Kia Ceed til en Mercedes B-klasse, og jeg har studeret dem alle. De grundlæggende krav var to: Benzin-motor og hatchback karrosseri. Og sekundært: En lækker kabine og god dynamik. 

Det kunne være blevet en Mazda3. Jeg synes den ser godt ud, den kører godt og har fine suge-motorer, men selv i de dyre udstyrsvarianter er den kedelig i kabinen, som også er lille for klassen.

Det kunne været blevet en Kia Ceed, en Opel Astra, eller en Ford Focus. Men i alle disse savner jeg luksusfornemmelsen. Det ledte mig til Mercedes A- og B-klasse og BMW 1- og 2-serie, men her er man nødt til at lease, for købspriserne er høje i forhold til leasing-priserne (mere om det i en anden artikel).

Digital-instrumenterne er nogle af de flotteste endnu
Digital-instrumenterne er nogle af de flotteste endnu © A. Hansen

På Et tidspunkt faldt jeg hen i en let brugt BMW 218i Active Tourer. Den kører virkelig godt, og den 3-cylindrede motor er da også ok, men en dag kørte jeg forbi en, og jeg tog mig selv i at lukke luft ud af den - sådan inde i hovedet.

Den ser ud som om der er kommet for meget luft i den, og den ser mere praktisk end elegant ud.

Det efterlod mig med A3 Sportback og Volvo V40, og det var en tæt opløb.. Mekanisk er Audi A3 en Volvo V40 overlegen. Alligevel blev det V40.

Jeg godt kan lide fornemmelse af omhu og brugbarhed i alle detaljer. Styretøjet er fastere, kabinen er mere unik, og så er der en svensk tilgang til hele begrebet, som jeg gerne vil bakke op om.

Farven er Osmium Grey. Forlygterne har "Thors Hammer"-grafik og er fuld led
© A. Hsnsen

Jeg gik efter en T2 eller en T3. Det vil sige med Volvos nye 2,0 liters benzin-motor på enten 122 eller 150 hk. Sjovt nok kommer den samme effekt i T2 og T3 fra en 1,5 liters motor, hvis det er i kombination med automatgear, men jeg gik efter manuelt, og fandt en T3.

Helst med Momentum-udstyr for at få læderindtræk og led nærlys med den nye Volvo-grafik kaldet "Thors Hammer", som kendes fra Volvo XC90.

Så her er den. En V40 T3, 2,0 benzin Momentum med 17" alufælge i designet "Spider DC",og sort indtræk med sort himmel. 

Desværre uden aktiv fartpilot og fyr. Det sidste kan der rådes bod på. Det kan der ikke med den aktive farpilot, men bilen er ikke bestilt. Det var en lagervare, som jeg til gengæld fik med en mindre rabat. Mere om pris og finansiering i et senere indlæg.

Jeg synes den føles lækker, og den kører, som jeg husker den med lækker dynamik og ok komfort. 17" hjulene er monteret med Pirelli Cinturato P7 dæk i 205/50, som bider godt fra sig ved indstyring, og det er en lækker køreoplevelsen, om end det koster lidt på komforten. Min plan er at gå en tomme ned, når der skal vinterdæk på.

Vi er allerede blevet gode venner - V40 og jeg, og jeg glæder mig over, at køre mere i en mindre og mere dynamisk bil.

Måske er du interesseret i...