Ferrari på Storebælt, hvor den skyggede min Volvo V70 med cykel på krogen

Se årets sidste tur i redaktørens Ferrari 360 Spider

Redaktøren har kørt 3 måneder i sin Ferrari 360 Spider. Det var hvad det kunne blive til. Læs her, hvordan det gik

6. august 2016 af Mikkel Thomsager

De tre måneder gik meget hurtigere end planlagt, bedre end håbet og med færre problemer end frygtet. Men i denne uge var det slut. Pladerne blev planmæssigt taget af min Ferrari 360 Spider, og afleveret på hos Applus i Gladsaxe. Det kostede 75 kr.

Tre dage før den aftalte køreperiode udløb, ringede Formula Leasing og spurgte, om den skulle forlænges. Jeg kunne have købt en måned ekstra til lige der - fra den ene dag til den anden - og jeg var selvfølgelig mere end fristet. Men jeg holdt mig til planen, og meddelte, at det var slut med køresjov for i år. 

Tre dage senere skruede jeg selv pladerne af, og aflevere dem på den nærmeste synsvirksomhed. 

Det var en underlig følelse, men bestemt ikke kun ærgerlig.

BB 74 362 findes ikke mere
BB 74 362 findes ikke mere

Jeg ved godt, at det er lidt som når Tesla-ejere siger, at ventetiden, når de lader på deres biler, er det bedste, der er sket for dem, men jeg har en følelses af, at jeg har fået en utrolig dejlig oplevelse, som ville blive decimeret en smule, hvis den ikke var begrænset.

Den sorte racer rundede 38.000 km få dage inden jeg skruede pladerne af, hvilket betyder, at jeg har kørt næsten præcis 4.000 km på de tre måneder, jeg havde plader på.

Ærlig talt ville jeg rigtig gerne have kørt bilen i august også, ikke mindst fordi der var et par arrangementer, jeg gerne ville have deltaget i med bilen, men det ville koster 5.000 kr. ekstra, og det var ikke med i budgettet.

Ferrari 360 Spider runder 38.000 km
Ferrari 360 Spider runder 38.000 km

Og det har vitterlig været tre fantastiske måneder. Jeg har kørt alt hvad jeg kunne. 

Juni plejer at være en travlt måned med mange rejser, men jeg valgte bevidst at rejse mindre, for at køre mere i Ferrari hjemme, og så var Ferrarien selvfølgelig med i sommerhus i Vestjylland, hvor den fik endnu flere kilometer under 19"-hjulene. 

Den skulle også have været med til Bornholm, men da selskabet på den tur endte med at blive på tre personer, opgav jeg det. Det gav alligevel ikke mening at køre rundt på øen med tre mand i to biler, så der blev den sorte racer grounded. Ærgerlig nok, for det havde jeg glædet mig til.

Ud over køreoplevelserne, har min Ferrari 360 Spider givet masser af andre gode oplevelser. Ikke mindst i den danske Ferrari-klub, som har været en positiv overraskelse, men også med masser af interesserede læsere, der har spurgt til bilen i mange sammenhænge.

I det hele taget har opmærksomheden og interessen for bilen været overraskende og overvælden. Men det har kun været gode oplevelser.

Ferrari 360 Spider i det virkelige liv. Der hvor man spiser rugbrødsmadder på en rasteplads
Ferrari 360 Spider i det virkelige liv. Der hvor man spiser rugbrødsmadder på en rasteplads

Så gik det problemfrit?

Ikke helt. Jeg fik et mega chock, den dag jeg på vej fra Herning og nord på blev overfaldet af et kæmpe brag efterfulgt af en meget høj klaprende lyd. Fem millioner tanker speedede gennem mit hoved, inden jeg sekunder senere fik hold på bilen og analyseret situationen. 

Det viste sig, at et af de skjold, der sidder under bilen, var gået løs i fronten. Skjoldet sad og klaprede op og ned i fartvinden, hvilket gav den voldsomt høje lyd.

Umiddelbart lignede det et simpelt problem, og jeg besluttede at konsultere den lokale håndværker. Børge, der var i gang med at udskifte gearkassen på en Volvo 240, da jeg kom forbi, gik uimponeret til opgaven. Et lille metalstykke og en time senere var den sorte racer atter kørende.

Derudover har jeg ikke haft problemer.

Skjoldet under bilen skal selvfølgelig laves rigtigt, og nu hvor bilen skal hi, er der et par andre småopgaver. Jeg har faktisk fået en lille Bilka-bule på den ene side. Den skal selvfølgelig rettes ud. 

Fælgene i højre side var ikke perfekte, da jeg overtog bilen. Det skal de være nu. Desuden oplevede jeg af og til, at kalechen ikke ville køre op i første hug. Det skal jeg også have kigget på i vinter.

Der var mere end ét fint besøg på det lokale værksted, da Børge fiksede Ferrarien
Der var mere end ét fint besøg på det lokale værksted, da Børge fiksede Ferrarien

Så har det været de mange penge værd!

Ja for h...... Det har været en enestående oplevelse. Det var en livsdrøm, der blev ført ud i livet, og det har været så fantastisk, som jeg håbede.

Det var vemodigt at tage sidste tur. Til gengæld skulle den være speciel. Så den sidste aften tog jeg endnu en tur gennem den 200 meter lange tunnel ved Bellahøj i København. Det var tur nr. 44 gennem tunnellen i min Ferrari 360 Spider.

Måske er du interesseret i...