Rygtebørsen: Danske mikrobiler vil stige i pris med afgiftsomlægning

Lige nu er der flere ting, der peger på, at bilafgifterne vil blive højere end først antaget, og det kommer blandt andet til at gå ud over mikrobilerne. Læs alt om de nye afgifter her!

4. september 2017 af Mikkel Thomsager

I løbet af weekenden har jeg forsøgt at samle tråde hist og her. Det er ikke blevet til et komplet billede, men her er et bud på, hvor forhandlingerne om bilafgifterne står lige nu - og hvor de ender.

I stedet for den nuværende løsning med 105 pct af de første 106.600 kr og 150 pct af resten indføres én fast afgift på 110 procent. Det vil faktisk gøre de billigste biler en smule dyrere, mens alle biler over ca. 150.000 kr. reelt bliver ca. ti pct billigere.

Hertil kommer en eller anden for for teknisk regulering, som skal tilgodese sikkerhedsudstyr, og så bliver de kendte afgiftshuller lukket.

Sådan tror jeg, det kommer til at se ud, og det kan ligge fast allerede fra på fredag. Men jeg kan tage fejl (og blive til grin), og reelt bør du vente med at handle bil - desværre.

Vil du have en af de allerbilligste biler, dem til under 120.000 kr., er risikoen lille, og vil du lease en bil, er risikoen heller ikke stor. Men lige nu tør heller ikke leasingselskaberne give dig et fast tilbud.

Det samme er tilfældet, hvis du skal købe og give en bil i bytte. Forhandlerne ved ikke, hvad den er værd i øjeblikket.

Uenighed om hvordan

Det store omlægning til en rent teknisk baseret afgift er skrottet. Dansk Folkeparti, som var fortaler for denne løsning, er blevet overbevist om, at konsekvenserne er for uoverskuelige.

Liberal Alliance er til gengæld fast besluttede på, at den værdibaserede registreringsafgift skal sænkes.

Løsningen med en fast, flad sats på 110 pct. reducerer reelt afgiften med 40 procentpoint, hvilket ser ud af meget, selv om den reelle effekt er ca. 10 pct.

Liberal Alliance ønsker ikke at diskutere teknisk baseret afgift. LA vil bare have afgiften væk. Men på foranledning af Dansk Folkeparti bliver der angiveligt stadig forhandlet om at få en eller flere nye tekniske elementer med i afgiften.

Siden 2007 har der været rabat til biler, der kører lagt på literen, og der er også rabat til biler, som får mange stjerner af Euro NCAP for god sikkerhed.

Dansk Folkeparti søger endnu et par områder, der kan tilgodese sikkerhedsudstyr i den lille mellemklasse. Sådan at deres overordnede ønske om en teknisk baseret afgift også få en plads i forslaget.

Måske er du interesseret i...