Læs også

Hjemme igen

Redaktøren har solgt sin bil, men fik han for lidt for den?

Efter syv år skulle Volvo'en videre i sit liv, og jeg skulle videre i mit. Volvoen blev solgt privat i sidste uge.

23. maj 2017 af Mikkel Thomsager


Så er den solgt og afleveret. Jeg fik min Volvo V70 fra 2008 i februar 2010, hvor den havde kørt lidt siden. Nu er den solgt til en forhåbentlig glad, ny ejer i Østjylland.

Det er uden sidestykke den bil, jeg har haft længst, og jeg har vitterlig overvejet at skifte den utallige gange. Nogle gang fordi jeg gerne ville have noget andet, nogle gange fordi der var noget andet i udsigt, og nogle gange fordi det var blevet sent på aftenen, og bilbasen.dk var trawlet igennem de foregående timer. 

Men nu er det altså sket, og det skete nok mest, fordi jeg gerne ville have noget andet. Men der fulgte et på rationelle begrundelser med.

Som de fleste, der har levet med en bil som familiens ekstra medlem, har jeg haft mange glæder med Volvoen. Gennem de syv år har jeg følt mig tryg ved dens sikkerhedsniveau, jeg har følt mig lettet over dens rummelighed, og jeg har følt mig beæret over den luksuriøse kabine.

Til tider har jeg sågar følt mig underholdt, når jeg ramte den sognevej, hvor jeg ved, at jeg er alene. Men indrømmet, der er blevet færre og færre af den slags oplevelser de senere år.

Uanset er den fyldt med minder.

Der var den aften, jeg legede Uber-chauffør i den, der var ferieturene med fuld oppakning, der var vintermorgener med varm kabine, fordi jeg havde husket at sætte timeren til benzin-fyret dagen før, og der var bøvlet med drejelygten, som jeg i sidste ende måtte give i afslag, da jeg solgte den.

Foto fra Instagram 18. juli 2016

© A. Hansen

Har jeg solgt min bil for billigt?

Efter at jeg selv havde skiftet den ene forlygtepære, holdt drejelyse op med at fungere. Den skavank fik jeg aldrig lavet, og den nye køber fik reparationen i afslag på prisen. Volvo opgjorde reparationen til 5.000 kr.

Så jeg endte på 122.000 kr. fratrukket 5.000 kr. som en ny drejelygte koster. Inklusive et ekstra måttesæt og en 3. nummerplade. Volvo'en havde gået 170.000 km.

Var det for billigt? Jeg tror, det var prisen, men jeg tror også, den nye ejer har gjort et godt køb. Og så er alle glade!

Da jeg valgte Volvo V70 i 2010, gik jeg bevidst efter den lille 4-cylindrede Ford-motor på 140 hk frem for den 5-cylindrede. Utallige gange har jeg ærgret mig over det, for den 5-cylindrede er fantastisk. 

Men den er også dyr at køre i både i forhold tll brændstoføkonomi, årlig afgift og reparationer. Ikke at den 4-cylindrede være særlig gavmild i forhold til brændstoføkonomi. Kun på lange ture, fik jeg den over 11 km/l.

Til gengæld var min Volvo V70 godt udstyret med læderindtræk, integreret navigation, benzinfyr og xenonlys med den famøse drejefunktion.

I sidste ende nød jeg udstyret mere, end jeg savnede motoren. Så med tiden blev den det rigtige valg. Hvilket jeg erkendte mange gange, hvorfor den blev hængende i syv år.

Hvad bliver afløseren?

Den er fundet.

Sågar købt og betalt, men ikke modtaget. 

Du hører nærmere.

Måske er du interesseret i...