© A. Hansen

Redaktøren: Derfor har jeg købt og ikke leaset

Redaktøren har købt sin nye Volvo V40 frem for at lease den. Se her hvorfor

6. juni 2017 af Mikkel Thomsager

Det tog sin tid, at finde og slå til på en Volvo V40, men det er af den gode tid. Den hvor man hele tiden finder nye muligheder. 

Knap samme begejstring lagde jeg i overvejelsen om finansieringen af bilen, selv om det er nok så vigtigt.

Jeg endte med at købe bilen, frem for at lease den af flere årsager.

Jeg fik min Volvo V40 T3 Momentum med manuelt gear til 326.000 kr. Desuden tilkøbte jeg navigationssoftwaren i form af selve kortet, som man køber efterfølgende for 8.045 kr.

Volvo kører via leasingselskabet Nordania med et godt leasing-tilbud på en V40 D2 (diesel) med Kenetic-udstyr, som er et lavere udstyrsniveau end Momentum. Den kan man få for 3.222 kr. pr. måned med 15.000 kr. i førstegangsbetaling. En samlet betaling på 131.000 kr. for 3 år og 60.000 km.

Udsalgsprisen på en D2 med Kinetic udstyr er 50.000 kr. lavere svarende til 18 pct., så leasing-merprisen for en T3 Momentum burde være til at overse. 

Men leasingprisen på min bil ville 31 pct højere. Når man vælger en anden version, end et givent leasing tilbud, så stiger prisen ofte uforholdsmæssigt, fordi det ekstra man vælger til afskrives omgående.

Leasing-tilbuddet på min bil lyder således på 4.300 kr. pr. måned med 15.000 kr. i førstegangsbetaling eller i alt 170.000 kr. for 3 år og 60.000 km.

Se det herunder.

Totalomkostninger er beregnet ud fra valgte antal km. årligt i tre år og er inklusive service, levering, stiftelsesomkostninger (3.995,00 kr.) og forsikringsadministration (950,00 kr.).

Hvis jeg opregner service, som er inkluderet i leasing-tilbuddet, til 5.000 kr. pr. år, og derfor trækker 15.000 kr. fra, så svarer det til, at bilen er afskrevet med 155.000 kr. til 171.000 kr. om tre år og 60.000 km.

Leder man efter en Volvo V40, der er tre år gammel og har kørt ca. 60.000 km på bilbasen.dk, så står den billigste lige nu til 220.000 kr. 

Det er en forhandlers udsalgspris, og det får jeg jo ikke for bilen, men der er et spænd på næste 50.000 kr. hvoraf jeg forventer at indkassere noget af det.

Derfor valgte jeg at købe min bil, frem for at lease den.

Havde jeg ladet mig nøje med den billigste V40, hvor afskrivning inklusive service kun er opregnet til 130.000 kr., havde det formentlig været bedre at lease. 

Gevinsten ved at købe havde i hvert fald været mindre og mere usikker. Men som nævnt ville jeg gerne have benzin, læderindtræk og så går leasing-gevinsten fløjten.

En anden fordel ved at lease er jo, at man ikke skal låne penge til bilen. De skulle jeg, men jeg har lånt i min hus til en lave rente, hvorfor der ikke er pant i bilen.

Desuden giver det en frihed, som måske ikke er helt reel. Ved at eje bilen, uden at der er pant i, kan jeg når som helst sælge den fra dag til dag.

Jeg kunne formentlig slippe ud af en leasing-kontrakt uden større ballade, men jeg er alligevel mistroisk over for bindingen. 

Desuden skal jeg forholde mig til, om jeg har kørt mere eller mindre, end de 20.000 km om året, som leasingaftalen omtaler.

Måske er du interesseret i...