Redaktøren bag rattet i Rio – hvor lidt mere giver lidt mindre

Rio-modelprogrammet rummer to forskelllige motorer til næsten samme pris - men der en hage.

7. maj 2017 af Mikkel Thomsager

De seneste uger har jeg kørt i to forskellige Kia Rio-modeller. De var begge i samme røde farve, og jeg blev forvirret, da jeg satte mig ind i den anden, som var fuldstændig identisk med den første. 

Indtil jeg startede motoren, hvor en rystende tomgang afslørede, at jeg var gået fra fire til tre cylindre. Og det var ikke den eneste forringelse.

Basis-modellen i det nye Rio-program har en 4-cylindret 1,2-liters motor på 84 hk, der går 21,3 km/l. Med mindste udstyrsniveau kaldet "Base" begynder den ved 129.999 kr. Men vil man have airconditioning med, skal man op i "Base Plus", og så starter prisen ved 149.999 kr.

Det er præcis samme pris som en Rio med 3-cylindret 1,0 liters motor med 100 hk, der går 24,4 km/l og "Vision" udstyr. 

Bedre brændstoføkonomi?

I forhold til "Base Plus" mangler "Vision" varme i rattet og et par andre mindre detaljer. Til gengæld får man 16 hk mere, og hvad der burde være en mærkbar bedre brændstoføkonomi.

Men sådan var det ikke i min verden.

Jeg kører aldrig specielt brændstoføkonomisk, når jeg tester biler, hvilket gav mig et snit på 15,8 km/l i den 4-cylindrede men kun 14,7 km/l i den 3-cylindrede, som altså burde køre om ikke 3,1 km/l så i hvert fald 14 procent længere på literen.

Det er ikke så overraskende, som det ser ud.

De nye små turbo-motorer er vitterlig mere brændstoføkonomiske, hvis man kører efter den gode brændstoføkonomi. Men kører man almindeligt, som jeg gør, så er de nye motorer mere følsomme, og den gamle 4-cylindrede uden turbo gør det bedre.

Hertil kommer, at den 3-cylindrede ryster mere i kabinen.

Jeg har kørt samme motor i den større Ceed, og her er ingen rystelser, men det er der i Rio. Begge Rio-versioner nøjes med 5 gear, og også det er lidt skidt for den 3-cylindrede, som er gearet højere for at udnytte det højere moment, men derved bliver motoren også tøvende under 1.500 o/min.

Jeg kan godt se mig selv i en Rio, for den kører godt, den er nydelig og det er - tror jeg - klassens rummeligste, men jeg ville gå efter den lille, 4-cylindrede benzin-motor, frem for den kraftigere 3-cylindrede.

Måske er du interesseret i...