Porsche-folkene blev sure, så her er en Ibiza

29. august 2017 af Mikkel Thomsager

En Porsche 911 GT3 er en forholdsvis upraktisk bil. Til gengæld byder den på en af verdens bedste køreoplevelser. Det sidste budskab druknede måske lidt, da jeg fortalte om Porsche 911 GT3 i sidste uge, hvilket fik en del til at reagere.

Indslaget var et - måske kikset - forsøg på at illustrere, hvad alle bilentusiaster ved, at gode køreoplevelser kommer i mange former, og at den ultimative, dynamiske køreoplevelse koster på praktik, rummelighed og bekvemmelighed.

Ingen skal være i tvivl om, at GT3 er en af de bedste køreoplevelser, jeg nogen sinde har haft. Den nye er fantastisk, men forgængeren er ikke ret meget ringere.

Til gengæld er ingen af dem særligt praktisk.

Det er den nye Seat Ibiza. Den er større end forgængeren og er nu en af klassens rummeligste, den er komfortabel og stilfærdig i kabinen, og pænt udstyret selv i basis-modellerne.

Med "FR"-versionen får man desuden en bil, der ser ud som om den kan køre lige op med en Porsche 911. Ibiza FR har to store kantede afgangsrør, store 18" hjul og flotte led-lygter, som antyder, at dette er en lomme-GTi.

Det er den bare ikke. 

Den 3-cylindrede TSi-motor (benzin) på 110 hk sætter en naturlig begrænsning, styretøjet er uinteressant og affjedringen er komfortabelt udlagt. 

Hertil kommer at, de to flotte afgangsrør er falske. Der er slet ikke hul igennem og de flotte 5-egede fælge, eksponerer skiverbremser på størrelse med 5-kroner. 

De lige så flotte led-forlygter virker til gengæld efter hensigten. De ser ikke bare godt ud, de giver virkelig godt lys.

Så er Ibiza en dårlig bil?

Bestemt ikke. I seneste nummer af Bil Magasinet, #312, som er på gaden nu, klarer Ibiza sig rigtig godt i en stortest med fem højaktuelle konkurrenter. 

Tjek den ud i magasinet. 

Måske er du interesseret i...