Bil Magasinet 2011 Christiansborg Ferrari 458 rød
© Bil Magasinet

Politikere sigter - men rammer helt ved siden af

Salget af elbiler blev igen halveret i 2017. Det er politikernes skyld, mener Mikkel Thomsager - og De Danske Bilimportører

9. januar 2018 af Mikkel Thomsager
Tesla Model X 2013, hvid, i fart

Tesla Model S blev en kæmpe succes for introduktionen af elbiler i Danmark. I 2015 blev der registreret næsten 4.000 nye el-biler heraf hovedparten var Tesla S. 

Det burde alle miljøbeviste være glade for. Også i Folketinget, hvor de fleste partier bryster sig med grønne profiler og holdninger.

Men det var alligevel for meget af det gode. Ærgrelsen over tabte indtægter på registreringsafgiften vandt over den grønne profil. Tesla's danske succes blev set som rige danskeres genvej til en luksusbil uden registreringsafgift.

I slutningen af 2015 fik elbilerne derfor pålagt en registreringsafgift, der var rettet direkte mod Tesla S. 

Effekten kom omgående. Fra knap 4.000 solgte biler i 2015 blev det til 1.300 solgte i 2016. Salget af Teslas blev stoppet, men det stoppede også salget af alle andre elbiler.

"Det var ikke meningen" lød det fra Folketinget, som i 2016 og igen i 2017 forsøgte at genstarte salget ved at lave en nye regler, der skulle tilgodese elbiler, uden at Tesla nød godt af det.

Men den gik heller ikke. Nu har vi resultatet: I 2017 blev elbilsalget igen næsten halveret til knap 700.

Køb 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr. hér

"Stop & Go" politik er årsagen

Man kan mene om Tesla S, hvad man vil, men den fungerede som sneplov for elbilerne, og politikeres manglende anerkendelse af dens funktion i den henseende, er den direkte årsag til, at elbilslaget atter er halveret og stoppet helt til private.

Hos De danske Bilimportører beskriver man situationen i mere pragmatiske vendinger: Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører, udtaler i en pressemeddelelse:

”Den stop & go politik, som har været tendensen for elbilernes vedkommende, er særdeles uhensigtsmæssig. Hvis vi skal fremme ny, grøn teknologi, er det helt afgørende, at der findes klare, velkendte rammevilkår over en lang periode. Det giver tryghed og ro – både for branchen og for forbrugerne. Vi mener, at den eneste rigtige model for at sætte en stopper for usikkerheden, er en samlet reform af afgifterne. Nemlig, hvor man beskatter ud fra bilens CO2 udledning og vægt, i stedet for ud fra bilens værdi. Kun på den måde kan vi sikre mere miljørigtige biler, og ikke mindst mere sikre biler.”

Måske er du interesseret i...