© bilmagasinet.dk

Mød en kandidat til Årets Bil i Danmark

Var til dansk pressemøde om den nye Peugeot 308. Den ser rigtig godt ud.

10. oktober 2013 af Mikkel Thomsager

Den danske Peugeot-importør holdt dansk lancering af den nye Peugeot 308 i dag. Det skete i Filmbyen i Værløse, hvor den nye Peugeot blev lanceret i pomp og pragt komplet med røg, lysshow og importerede franske eksperter.

Peugeot kalder den for den vigitgste Peugeot i 30 år. Det tror jeg også, de sagde med 208, men det er måske mere sandt denne gang. Faktisk ser det ud som om, modellen kan komme bedre fra start end 208.

Peugeot svarer igen
I snart mange år har Renault sat Peugeot under pres med lave priser på konkurrerende modeller. Med 308 er det Peugeot, der spiller ud med en flot startrpris på 199.990 kr. Motoren har kun 3 cylindre og 86 hk, men her er aircon, fjernbetjent centrallås og musikanlæg med Bluetooth og alle gængse musikformater, og hvad du ellers kan tillade dig at forlange af en bil til dén pris.

Den første korte tur var også opmuntrende. En nyudviklet dieselmotor med 96 hk spiller rigtig godt med resten af bilen, og det samme gør en ny benzin turbomotor i form af 1,6 THP med 125 hk. Dieselmotoren nøjes med Peugeots lidet misundelsesvædige 5-trins gearkasse, men selv dén opførte sig bedre, end sidst jeg kørte den (og det er bare en måned siden).

Kabinen er rummelig og indbydende, men der er mærkbart mindre plads på bagsædet end i forgængeren. Til gengæld er bagagerummet stort og regulært.

Det skriver Bil Revyen om 308
Bil Revyen 2014, der udkommer i starten af november, skriver om Peugeot 308 1,6 THP 125 Active:

Modelnummeret er det samme, men alt andet er skabt fra bunden af i den nye Peugeot 308. Den bygger videre på de linjer, som Peugeot præsenterede med 208: Et muskuløst udtryk med køre- og baglys af LED-typen, og markerede designlinjer fra front, der trækkes videre til bilens sider. 308 er den første Peugeot, der gør brug af Citroën/Peugeot's nye skalérbare platform EMP2.

Om Peugeot 308 1,6 e-HDI, der bliver en af de mest solgte varianter i Danmark, skriver årbogen:

Den nye 308 har tabt sig op til 140 kg, og længden på 425 cm placerer den blandt de korteste hatchbacks i Golf-klassen. Modellen introduceres med fem benzin- og dieselmotorer med et CO2-udslip ned til 93 g/km. Til foråret 2014 introduceres nye teknologier, heriblandt en ny 3-cylindret turbobenzinmotor (1,2 e-THP) og kommende BlueHDi-varianter, som gør sig bemærket med et CO2-udslip ned til 82 g/km.

Det kunne godt være en Årets Bil i Danmark 2014.

Måske er du interesseret i...