Mitsubishi L200: Tilbage til landbruget

Mitsubishi L200 er som en tidslomme. Et gammeldags produkt, som er kommet i en ny version, uden at det rigtig er til at se

26. januar 2016 af Mikkel Thomsager

Jeg som bekendt fan af Caterhams, selv om min egen godt nok er sat til salg (se den her). Et mere forhistorisk køretøj findes knap. Modellen blev præsenteret i 1959, og samme model fås stadig fra ny, med få opdateringer. 

Så jeg er bekendt med koncepter, der overlever, og sådan et er Mitsubishi L200, som netop har fået et facelift. Siden slutningen af 60'erne var alle nye personbiler bygget med selvbærende karrosseri. Det vil sige, at selve karrosseriet er en bærende skal, som holder mekanikken.

Indtil da var biler bygget med en bærende chassis-ramme, hvorpå man monterede et karrosseri. Man kunne således afmontere karrosseriet og stadig køre med rammen. 

Den gamle VW boble er sådan en bil, hvilket er årsagen til, at der findes mange ombygningskit til den. Hele karrosseriet kan simpelthen løftes af ved at fjerne nogle få bolte.

Boblen er for længst udgået, men konceptet med den bærende chassis-ramme lever i bedste velgående. De fleste 'rigtige' pick up-biler bygger fortsat på denne teknik, fordi den bærende ramme gør bilerne solide og ofte også mere terrængående.

Det må være forklaringen på, at Mitsubishi L200 stadig eksisterer. Modellen blev lanceret i 1978, og den grundlæggende teknik er nok opdateret, men den har stadig 'kraftig affjedring', som det hedder, når en stiv bagaksel holdes på plads af langsliggende bladfjedre.

Det giver den karakteristiske vuggende fremfærd, som afslører, at ballon-hjulene (245/65 R17) varetager en del af affjedringen. Styretøjet er langsomt og tager 3,5 omdrejninger fra stop til stop – og det skal på ingen måde udfordres. Kabine fremstår, som om den er bygget til at bliver spulet af med en højtryksrenser, og brændstoføkonominen er lige over 9,0 km/l på en vindstille dag.

Til gengæld laster den 900 kg, trækker 3.000 kg på krogen og har spær som standard. Og med et sæt lidt grovere dæk forcerer den Himmelbjerget fra vandsiden.

Det er med andre ord et landsbrugskøretøj, som udfylder sin plads her i samfundet. For nogle er dette et fremragende arbejdsredskab, som selv på landet ser en lidt malplaceret ud uden buler, skrammer og andre beviser på det hårde liv uden for byzonen.

Det største problem for L200 er, at der findes et par udmærkede konkurrenter i klassen. Det gælder først og fremmest klassens bedst sælgende, Toyota Hilux, men også den netop reviderede Nissan Navara, der som end af de få har droppet bladfjedrene – og så naturligvis VW Amarok.

Glæd dig til at sammenlignende test af disse i et kommende Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...