Min aften som Uber-chauffør

I det kommende nummer af Bil Magasinet tester redaktøren sine evner som Uber-chauffør i sin gamle Volvo V70. Det blev til et par interessante timer, selv om han ikke siger sit faste job op.

11. januar 2016 af Mikkel Thomsager

Det er flere måneder siden, jeg indsendte papirerne og gik til det én-times informationsmøde på et hotel i København, der gjorde mig til Uber-partner, som det hedder, når man får adgang til Ubers app som chauffør.

Jeg har aldrig kørt med Uber, men en fredag aften blev jeg så anonym Uber-chauffør for nogle timer, hvor jeg var den eneste i husstanden, der ikke skulle i byen.

Det gik forbavsende nemt, og det var ikke uden en vis underholdning. Samtidig blev mine fordomme gjort til skamme, og min undren over hele koncept blev styrket.

Jeg bor i Københavns forstæder, og der gik få minutter, fra jeg satte af hjemme fra lige før kl. 23., til første tur viste sig i mobiltelefonens display. Der stod Liselotte, men det viste sig dog at være tre lettere berusede gymnasie-drenge, der skulle fra en fest til en anden, med et tankstop ved en kiosk på vejen (to flasker ”Små sure”). Selv om den ene havde en dåsesodavand med i bilen, opførte de sig umådelig pænt, og spurgte interesseret til bilen (min Volvo V70). Da de steg ud af bilen, meddelte de mig, at de ville give mig 5 stjerner, og jeg gjorde det samme.

Hele transaktionen foregår med Uber-app'en. Den viser vej, så jeg skal blot melde min ankomst ved at trykke på displayet, starte turen ved at trykke på displayet igen, og afslutte ved atter at trykke, inden jeg får mulighed for at vurdere passagererne med fra en til fem stjerner.

Ifølge min ”Trip history” blev det til 8,1 km over 15 minutter, hvilket kostede dem 130,87 kr., mens jeg angiveligt kunne indkassere 104,70 kr. for turen med de tre drenge.

På den travle fredag aften gik der atter få minutter, før næste mulighed viste sig. Jeg kørte blot efter vejvisningen, men blev bekymret, da det gik op for mig, at opsamlingen var på en S-togs station, og dermed lige ved siden af en Taxa-holdeplads. Men det yngre par stod klar ved fortovskanten, spottede mig omgående og havde to kufferter i bagagerummet, endnu inden jeg var ude af bilen.

De var netop landet fra London, hvor de boede, og her brugte de aldrig andet end Uber, forklarede de.

”Det er billigere, som regel hurtigere og nemmere, og det virker helt ens her og i London,” som de sagde.

Senere fik jeg et kort tur med to teenage piger (1,6 km = 44,66 kr.), der kom med en overraskende udmelding:

”Det føles mere sikkert at køre med dig. Altså ikke bare dig, men Uber-dig. Når det foregår via mobilen, så er der kontrol med, hvem der kommer. Du kommer i din egen bil, og alt, hvad vi laver, står jo på mobilen. Det hele er mere personligt og dermed sikkert,” forklarede den ene pige.

Min sidste tur var med en beruset mand først i 30'erne, der tog sin første tur med Uber. Det gav lidt problemer, for han var ikke helt klar over, at han havde bestilt mig. Til sidst ringede jeg til ham, og efter lidt ventetid dukkede han op.

Han lød skeptisk, da han satte sig ind med et ølglas i hånden. Det bad jeg ham sætte det uden for bilen, hvilket han gjorde uden brok. Han skulle et godt stykke ud af byen, og bekymrede sig om prisen, hvilket jeg ikke kunne hjælpe ham med, givet vis fordi jeg ikke helt har styr på app'en.

Siden blev turstemningen mere jovial, og jeg nåede at få en snøvlet men detaljeret status over hans liv, inden jeg satte ham af efter 23,6 km og 17 minutter. Det betalte han 276,86 kr. for. Heraf får jeg de 221.49 kr.

I alt kørte jeg fem ture på to timer. Jeg havde passagerer i bilen i 53 minutter over 43,3 km. Det betalte de i alt 627,16 kr. for. Af det beløb får jeg angiveligt 501,73 kr. Reelt tilbagelagde jeg lige knap 100 km, så hvis man regner på tingene, har det været en skidt timeløn. Statens takst for kørepenge, som efter min erfaring svarer godt til de reelle udgifter ved at køre i egen, nyere bil, er 3,70 kr. Det vil sige, at jeg har haft reelle udgifter på 370 kr. Det giver mig 131 kr. for godt to timers arbejde. Et godt stykke under mindstelønnen i Danmark, vel at mærke på en aften med stor travlhed.

Så hvis en fastansat taxachauffør overvejer at droppe sin licensierede bil for at køre selv, er det ikke umiddelbart anbefalelsesværdig.

Noget andet er, at rigtige taxa-chauffører føler sig snydt.

Mens de skal have taxakørekort og køre i en bil af en bestemt type, med måle-, kommunikationsudstyr og licens, så fiser jeg rundt i min egen gamle bil med en app i lommen, og efter én times møde med en mand på et hotel i København, trækker jeg penge fra kunder over mobilen.

Siden jeg blev partner, får jeg flere gange hver uge SMS'er fra et amerikansk nummer med tips til, hvor i mit område der er mange kunder på et givet tidpunkt og andre vejledende opfordringer. På travle dage er der også særlige bonuspenge, hvis man kører til de områder, hvor der er særligt mange kunder. Det kan godt være, at Uber kalder mig partner, men det er svært at set det som andet end uautoriseret taxakørsel eller pirattaxakørsel – ligesom hvis du satte dig ind i din bil og samlede en tilfældig person op, som gav dig penge for at blive kørt et bestemt sted hen. Det er 100 procent ulovlig piratkørsel, og det eneste, der adskiller mig og dig, er, at jeg kar kommunikeret med min passager via en app først.

Noget andet er, om det er en god idé. Det er indlysende, at Uber åbner en – for dem – lukrativ forretning, som kun lever, fordi der er plads til den. Uber-systemet er billigt, nemt og effektivt, og det taler særligt til unge brugere. Desuden har det et indbygget incitament for chaufføren til at gøre en god figur. Det virker ikke sådan i en traditionelle taxaer, som også derfor ofte kommer til at virke dyre, gammeldags og utidssvarende.

En ting er sikkert: Uber tjener styrtende på tjenesten, så det amerikanske firma vil kæmpe med alle advokater i Danmark for at for lov til at fortsætte tjenesten.

Personligt havde jeg en en underholdende aften. Det giver ikke mening at køre for pengenes skyld, men jeg vil ikke afvise, at jeg gør det igen – hvis det stadig er lovligt - bare fordi det er sjovt. Jeg sluttede i øvrigt af med at hente min hustru, og det betalte hun ikke for!

Denne artikel er den fulde længde af Mikkel Thomsagers klumme fra det nye nummer af Bil Magasinet, der er på gaden torsdag den 14. januar. 

Måske er du interesseret i...