Mikkel Thomsager: Årets værste bil

Et gensyn med Porsche 911 GT3 fik afsløret et par indlysende mangler

22. august 2017

I sidste uge fik jeg chancen for at køre Porsche 911 GT3 igen. 

Første gang jeg gjorde det, var på Knutstorp i forbindelse med Handling Day. 

Du kan læse alt om bilens præstationer i Bil Magasinet både #311 og #312. 

Men i sidste uge kørte jeg den på alfar vej og i almindeligt brug, hvilket gav en helt ny oplevelse af bilen.

Det er ganske enkelt den værste bil, jeg har kørt i år.

En ting er pladsudnyttelse. En baneorienteret bil har bur, og det optager al plads bag forsæderne, hvor en Porsche 911 ellers er ret rummelig i forhold til flere konkurrenter. Monteringen med 6 punktsseler gør ikke sagen bedre. Dels fylder de op i sædet, dels larmer de, når de rutcher rundt bag dig, hvis du tillader dig at nøjes med at bruge 3-punkts selen.

Og den skal du bruge, ellers konstatere selealarmen, at du ikke er spændt fast, uanset hvor mange af de røde bælter i 6-punktsselen, du har monteret.

Adgangen til de to forsæder er ikke reduceret af buret, men de voldsomt skålformede sæde, og lænet kan ikke justeres i hældningen. Man falder ned i dem, men det er en yoga-øvelse, at komme op af dem igen.

Hørbar mekanik

Bag rattet sidder man lavt, men ergonomisk tæt på perfekt. Og der er faktisk to kopholdere. Derudover er det småt med aflæggepladsen, og bagagerummet i bilens front er lille. Faktisk en del mindre end i min Ferrari 360 Spider.

Af hensyn til dynamikken er GT3-modellen lettet for tæt ved al støjisolering, og det giver støj af enhver slags i kabinen. Både motor, gearkasse, bremse, hjul- og vindstøj er hørbar i kabinen, hvor man har en sikker fornemmelse af, hvad der foregår i alle hjørner af mekanikken, hvilket til gør det vanskelig at høre radio eller føre en samtale, med mindre den er med dig selv.

Porsche 911 GT3 er ganske enkelt ikke egnet til dagligt brug.

Til gengæld er det helt uden sidestykke den dynamisk set mest fantastiske bil, jeg har kørt i flere år. Den køre i cirkler om min Ferrari 360 Spider uanset hastighed, og den styrer fuldstændig fantastisk.

Måske er du interesseret i...