Lidt for venlig GT(i)

Kia GT har alt, hvad der skal til – på papiret. I virkligheden er den mere godmodig, end den ser ud

13. marts 2016 af Mikkel Thomsager

Lækker kabine, godt optræk og fin dynamik. På papiret har Kia Ceed GT alt, hvad der skal til for at køre VW Golf GTi til dørs. Men der mangler et "i" i Ceed GT, og det skal man tage bogstaveligt. Ceed GT er nemlig mere den bløde mellemvare end en direkte konkurrent til den rigtige Golf GTi.

Til gengæld er prisen også over 150.000 kr. lavere end den tyske konkurrent.

I de mindre klasser kører Kias modeller lige i kofangeren på de tyske konkurrenter. Både Picanto, Rio og Ceed og – som du kan læse i næste nummer af Bil Magasinet – den 7-personers Carens er blandt de bedste biler i de respektive klasser.

Også når det gælder dynamik vil Kia gerne være med blandt de bedste. Men det er som om, at der mangler noget i GT-modellen, og det korte svar er 'hestekræfter'.

Kia Ceed GT har hjul (18"), affjedring og førerplads til at være en rigtig GTI, men den mangler simpelthen effekt. 204 hk fra den 1,6 liters turbo-motor med direkte indsprøjtning er jo fint, og officielt går den fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder, mens topfarten er 230 km/t. Problemet er bare, at den ikke føles GT(i)-hurtig. Heller ikke selv om man trykker på rattets "GT"-knap, der ændrer lydbilledet, speederrespons og rattets vægtning.

Så vil du alligevel have en Ceed GT? Ja for f..... da! Den ser godt ud, føles lækker bag rattet og kører kvikt – til prisen.

Måske er du interesseret i...