Lastbiler overhaler

Klumme: Elefanterne skal i snor!

Stod det til Mikkel Thomsager skal lastbiler og busser forbydes at overhale på motorveje, hvor fartgrænsen er 130 km/t medmindre, der er tre spor eller, at den forankørende lastvogn kører under 60 km/t

3. december 2017 af Mikkel Thomsager

“Se på Tyskland, de kan holde til højre!,” er en sejlivet myte i stil med, at “biler var mere forskellige i gamle dage.” Men det er kun myter. Nye biler bliver mere og mere forskellige, og tyskerne er ikke spor bedre til at holde til højre, end vi er. Altså medmindre du kommer med høj fart i en Dodge Viper eller en Ferrari FF, som af en eller anden grund stadig indgyder respekt sydpå.

De to biler har så nærmest den modsatte effekt i Danmark, men generelt oplever jeg, at vores trafikkultur bliver bedre og bedre. Om det er ulykkelige højresvingsulykker, mange fartkameraer, vedholdende oplysning eller en helt grundlæggende ændring i vores kultur, ved jeg ikke. Jeg oplever dog i stigende grad, at der bliver holdt tilbage ved indfletning, at biler fra sideveje bliver lukket ud, at overhalinger bliver hjulpet på vej, og mange andre gode ting, som gør det mere stressfrit at færdes i den danske trafik. Og det er til gavn for vores alle sammens sikkerhed.

Jeg har kørt i lande, hvor ingen andre regler gælder end, at den største har førsteret – bare fordi han er stor. Eksempelvis i Indonesien og Rusland. Men jeg har også kørt i lande, hvor god trafikmoral er en del af det at opføre sig ordentligt. Det synes jeg er tilfældet i England og Japan, hvor jeg netop har været.


Men jeg synes faktisk også, at vi er ret godt med i Danmark – selv om det naturligvis altid kan blive bedre. Og det er stadig et område, som kan få mit ellers venligtsindede trafikhumør helt op at koge, når lastbiler og busser leger elefantrace på motorvejen. Lige præcis den morskab har ikke aftaget de senere år – nærmest tværtimod.

Der er faktisk lange strækninger på motorvejen, med restriktioner for, hvornår lastbiler må overhale. Men det er som om, restriktionerne har den modsatte effekt. Uden for lukketid bliver det opfattet som en pligt til at overhale, hvis man kører lastbil, og det er uanset, om den overhalende kører 89 km/t, mens han prøver at komme forbi én, der kører 88 km/t. Ikke overraskende tager det en rum tid, hvilket hurtigt bygger en længere kø af personbiler bagved.

Ofte har én lastbils overhaling en fremmende effekt på andre lastbilers lyst til at gøre det samme, og så har vi det spøjse racerløb af elefanter, der forsøger at overhale hinanden i slowmotion.

Jeg har forsøgt at spore, om det er en bestemt type chauffører eller lastbiler, der parkerer med speederen i bund i overhalingsbanen. Det har jeg ikke kunnet afgøre. Det er i hvert fald lastbiler af alle nationaliteter, der gør det.

Til gengæld er der et selskab, der kører særligt aggressivt. Det er Abildskous blå busser, der kører rute 888 mellem Sjælland og Jylland. De kører med et tempo 100-skilt på bagsmækken, hvilket tilsyneladende giver dem lov til at køre 100 km/t til forskel fra lastbilerne, der må køre 80 km/t. Dermed følger åbenbart en pligt til at overhale alle lastbiler uanset, om det er en 110 km/t- eller 130 km/t-zone. Abild­skous rute 888-busser trækker ud, så snart der bare er et lille hul i trafikken bagfra ofte uden hensyntagen til personbiler, der kommer med 130 km/t bagfra.

Det er i hvert fald det mønster, jeg selv har oplevet hen over efteråret, hvor jeg har haft usædvanligt mange ture mellem landsdelene.

En ting er, at det er møgirriterende. Noget andet er, at det skaber trafikpropper med høj fart og deraf følgende farlige situationer. Jeg synes, der er ét logisk svar på dette: Lastbiler og busser skal forbydes at overhale på motorveje, hvor fartgrænsen er 130 km/t medmindre, der er tre spor eller, at den forankørende lastvogn kører under 60 km/t, som er den nedre hastighedsgrænse for visse tunge transporter.

Det kan betyde, at nogle lastvogne må køre 88 km/t i stedet for 89 km/t (selv om de jo reelt kun må køre 80 km/t), og Abildskou må så holde sig til de samme 88 km/t. Med moderne fartpiloter burde det ikke være en belastning for chaufførerne at ligge bag andre lastbiler, og trafikken kommer til at flyde bedre og mere sikkert.

OBS! Klummen er bragt i Bil Magasinet nr. 292 (Januar 2016), men problemet er stadig mindst ligeså aktuel. 

Måske er du interesseret i...