Ibiza ST: Seats lille uskyldighed

Rummelig, praktisk stationcar med plads til 4 og bagage for 129.900 kr. Det behøver ikke være så indviklet

28. august 2015 af Mikkel Thomsager

Faste læsere af denne klumme vil vide, at jeg har været lidt efter den seneste generation af Seat Leon, som efter min mening ikke helt gør det godt nok, som det billige alternativ til den teknisk set identiske VW Golf. Jeg synes simpelt hen der er for meget discount over den til prisen. I hvert fald i de lidt dyrere varianter.

Interessant nok er netop det modsatte tilfældet med den let reviderede, lille Ibiza. Den giver sig ikke ud for mere, end den er, nemlig en praktisk lille minibil, der stiller med det mest masser af plads og det nødvendige udstyr til en skarp pris selv for begyndere.

De seneste uger har jeg brugt meget tid på den ene fabelagtige Handling Day-bil efter den anden. Det kan du læse alt om i det nummer af Bil Magasinet, som er på gaden nu (BM288). Så meget desto mere befriende er det, at komme bag rattet af en basis-bil, der bare giver rigtig meget for ikke ret mange penge.

Sådan nøgternt betragtet er det jo egentlig ikke stort kunst, at lave en dyr bil, der rummer meget og kører godt. En billig bil, der gør det samme, er derimod en kunst, og det er hvad Seat Ibiza ST (stationcar) er.

Den 3-cylindrede motor på 75 gør et fint stykke arbejde, og selv som en kun 5-trins gearkasse sørger for, at motoren ligger over 4.500 ved 130 km/t, så lyder den ikke anstrengt, og selv der er støjniveauet rimeligt.

Affjedringen er lagt komfortabelt ud, alt andet havde været tosset, men den krænger overraskende meget i sving.

Af en eller anden grund sidder jeg godt bag rattet. Bagsæderne er brugbare for voksne og bagagerummet er på 430 liter og nemt at udvide og bruge, alt sammen til en nypris af 129.900 kr. for en version med fornuftigt basis-udstyr. Her er radio, fjernbetjent centrallås og elruder for, mens sidespejlene er manuelt betjente.

Manuel aircondition koster 5.900 kr. ekstra og Bluetooth 2.600 kr. ekstra, men selv med de to flueben, bevæger Ibiza stationcar sig et godt stykker under startprisen for en Skoda Fabia Combi, der starter ved 149.000 kr. Til gengæld kommer man ikke uden om at overveje en Clio Sport Tourer, der starter ved 125.900 kr.

Måske er du interesseret i...