Hyundai i30N 2017, blå, Limfjordbroen, GTi
© A. Hansen

Hyundai i30 N: Hold da kæft, den er fed!

Hyundai i30 N er den bedste biloverraskelse, jeg har fået i år. En GTi der redefinerer begrebet

28. november 2017 af Mikkel Thomsager
Hyundai i30N 2017, blå, still, GTi
Hyundai i30 N © A. Hansen

Jeg har kørt 16 km, da jeg parkerer bilen, slukker motoren og stiger ud. 

Det er her, stilheden bliver brudt af en bekendt, knitrende lyd. 

Der går nogle sekunder, inden det går op for mig, hvad det er. Det er lyden af en sportsvogn, der er blevet most til det yderste på en racerbane med deraf følgende brandvarm, knitrende udstødning.

Har ikke presset noget som helst

Der er bare det ved det, at jeg ikke har presset noget som helst. Jeg er kørt fra Frederiksberg til Høje Taastrup og har på intet tidspunkt været over 70 km/t.

Tværimod har jeg nok holdt en del stille i formiddagstrafikken, så bilen er da blevet varm. Men knitrende varm?

Senere lærer jeg, at det er en del af pakken Hyundai i30 N, der er GTi-versionen af den ellers så fredelige i30.

Og det er en fremragende pakke. Faktisk en af de bedste jeg har kørt i 2017.

Benytter alle tricks

De efterfølgende dage lærer jeg, at Hyundai benytter alle tricks for at få i30 N til at køre, virke og optræde som en GTi.

Ikke bare de finurlige tricks som den knitrende udstødning, omdrejningstælleren, der flytter det gule felt, efterhånden som motoren bliver varm (som i en BMW M-model), eller motorlyden, der skifter fra GTi-artig til bølle-ballade lydspor med tryk på en blå knap på rattet.

Men også de ægte tricks som vild speederrespons, voldsomme bremser og træk med begrænset spær.

Hyundai i30 N 2017, omdrejningstællerj GTi
Hyundai i30 N

De tre lysende gule rektangler til venstre gør du, efterhånden som motoren bliver varm

© A. Hansen

Årets bedste overraskelse

Det er den bedste køreoverraskelse og en af de bedste køreoplevelser, jeg har haft i år.

Det kunne nemt have været en distanceblænder som den babyblå GTi-styling antyder, men efterhånden som jeg kører mig ind på hele pakken, bliver den bedre og bedre. Og det i mange nuancer.

Den er mere involverende end VW Golf GTi og Skoda Octavia RS, mere dynamisk end Seat Leon Cupra, mere fokuseret end Peugeot 308 GTi, mere versatil end Honda Civic Type R og mere raffineret end Ford Focus ST.

Den kombinerer legetøj med transport bedre end nogen anden i GTi-klassen lige nu, og jeg er vild med den.

Albert kan sit kram

Albert Biermann har arbejdet for BMW siden 1983 og siden 2008 som chef for "M"-afdelingen med ansvar for at udvikle BMW's sporty modeller. 

I april 2015 blev han hentet til Kia/Hyundai, for at give koreanerne det, han havde givet til BMW i tre årtier. Hvis i30 N er hans værk, så er det godt nok imponerende gennemført. Både Hyundai og vi andre skylder ham en varmhjertet tak.

Jeg er fan!

Måske er du interesseret i...