Hel Nissan – halvhjertet Renault

Renault-versionen af Nissan Qashqai virker som om, den er bygget uden kærlighed. Renault Kadjar har klassens tarveligste kabine

26. februar 2016 af Mikkel Thomsager

Renault har en rigtig heldig hånd med sit bildesign i disse år. Ikke at mærket ikke har haft det tidligere. Renault, der har eksisteret siden 1899, har nemlig en stor portefølge med flot bildesign i bagagen, hvis du spørger mig.

Jeg er især stor fan af bildesigneren Patrick Le Quément, der var chef for Renaults design-afdeling fra 1995 til 2007, hvorefter posten blev overtaget af Laurens van den Acker. Det var som om, Laurens van den Acker dårligt nok skulle finde sig til rette, for stilen lå fast, og siden den seneste Clio fra 2014 er der kommmet en lind strøm at flotte og atraktive Renault-modeller – senest med den nye Mégane.

Renaults version af Nissan Qashqai – med det spøjse navn Kadjar – er ingen undtagelse. Den er velproportioneret og holder fast i Renaults nye ansigt og udtryk, samtidig med at den tydeligt adskiller sig fra den Nissan Qashqai, den deler teknik med.

Mens det udvendige design udtrykker en stilsikker SUV, falder oplevelsen på gulvet i kabinen. Vores testbil, der havde gået godt 15.000 km., havde en del fejl. Blandt andet kom der jævnligt tilfældige alarmer i form af hyletoner, som ikke alamerede for noget. En enkelt gang blev hyle-alarmen ved i hele 10 minutter.

Hertil kommer et bluetooth-problem, som Kadjar dog ikke er den eneste Renault, der har. Folk, der modtager opkald fra en bluetooth-opkoblet telefon i en Kadjar, får nemlig et meget irriterende ekko i røret.

Begge dele bliver sikkert løst paa et tidspunkt. Men det gør de mange dårlige overflader ikke. Hård plast med dårlig finish og samlinger, som ikke rammer på kornet, er heller ikke lækre.

Instrumenterne er til gengæld helt digitale, og indledningsvis ser de faktisk godt ud. Renault har dog ikke benyttet chancen til at udnytte mulighederne ved digital instrumentering, så når sekundære oplysninger skal vises, sker det i et lille område til højre i displayet – uden at hoveddispalyets speedeometer flytter sig eller skifter udtryk. Det kunne bestemt også gøres bedre, som mange konkurrenter også allerede har vist.

Det er, som om Renault Kadjar er udviklet, fordi ingeniørerne blev beordret til at lave den. Derfor er den kommet til verden uden kærlighed, og sådan føles det desværre også at sidde i den – selv om den ser godt ud udefra.

Måske er du interesseret i...