Fremtiden er her nu: Slut med selv at køre bil?

Mange bilproducenter taler om selvkørende biler i fremtiden. De er her nu, og de kan blive din modstander, før du ved det.

5. september 2016 af Mikkel Thomsager

Lige før sommerferien var jeg til præsentationen af den nye Ferrari GTC4Lusso. Som sædvanlig inkluderede præsentionen muligheden for at tale med designere og teknikere fra fabrikken. Hvis ikke de er asiater, er det er ofte en spændende mulighed for at komme tættere på de tankesæt, der ligger bag de nye biler – også dem vi endnu ikke har set.

Det sidste, er ofte omgærdet af en form for pseudo hemmelighedsfuldhed. De udsendte fabriksfolk må ikke omtale de nye produkter, men de ved, at vi journalister ved en del af det, de ved, og dermed bliver samtalen ofte en underholdende gensidig henvisning til ting, som vi begge kender til, men ikke må eller vil tale om. 

Sådan var det også ved præsentationen af GTC4Lusso. Ind til samtalen drejede sig ind på selvkørende biler.

For mens Ferrari-teknikere og designere aldrig er i tvivl om, at den næste nye model kan føre mærket en vognlængde længere ud i ekstremerne, så var den designer, jeg faldt i snak med, tydeligvis oprigtig bekymret for, hvordan Ferrari takler udviklingen mod selvkørende biler, og han kendte tydeligvis ikke svarene.

En Ferrari handler 100 procent om interaktionen mellem pilot og maskine, så hvad er der tilbage, hvis man eliminerer piloten? Det var et emne, hvor den designer, jeg diskuterede med, ikke bare ikke kendte svarene. Han var tydeligt, oprigtigt bekymret for sit mærkes velbefindende, når den udvikling indtræffer.

For hvis det viser sig, at selvkørende biler gør trafikken mere sikker, bliver det så overhovedet lovligt, selv at køre sin bil i fremtiden?

Netop i dag har jeg kørt en Mercedes E-klasse med alle de nye hjælpemidler inklusive kø-assistent, som var en umådelig komfortabel indretning på turen over Fyn med indlagt trafikuheld lidt vest for Odense.

Alle de store bilproducenter siger, at de har selvkørende biler klar lige om hjørnet. Mange af dem henviser til år 2020 som et skelsættende år, angiveligt fordi det digitale kortmateriale da er detaljeret nok til at styre bilerne.

Volvo er langt fremme med flere forskellige systemer, der kan styre bilen, og det svenske mærke har indgået en overordnet strategiaftale med Über om transport af passagerer i selvkørende biler.

Onsdag deltager jeg i en konference i Rungsted, hvor assurandører fra hele Norden vil diskutere de forsikringsmæssige aspekter af førerløse biler. 

Et spørgsmål gælder ansvarsfordelingen i tilfælde af et uheld, og det er bilfabrikkerne helt bevidste om. Når de selvkørende biler kører, er det afgørende, at det kan fastslås, om et givet uheld skyldes bile, føreren eller omgivelserne. Derfor er fabrikkerne helt opmærksomme på, at dataindsamling og logning af turen, trafikken og chaufføren er lige så vigtig som selve styresystemet. 

Men nok så væsentligt: Hvis chaufføren bliver elimineret som det usikre element i transporten, og bilproducenterne påtager sig resten af ansvaret, hvad skal forsikringsselskaberne så forsikre i fremtiden. Det skal vi også tale om på onsdag.

Mere

Måske er du interesseret i...