© A. Hansen

Første test: Bridgestone kør-flat-dæk til eftermontering

Bridgestone tilbyder nu Run Flat dæk til eftermontering. Jeg har monteret dem på Volvoen.

13. maj 2017 af Mikkel Thomsager

Hvis du hører til dem, der har kigget misundeligt efter især BMW'er, der kører på kør-fladt-dæk som standard, så kan du nu også komme til det. 

Som vi tidligere har fortalt, så tilbyder Bridgestone, der er den førende producent af kør-flat-dæk, nu som den første et kør-fladt-dk-dæk til eftermontering.

DriveGuard kalder Bridgestone dækket, som kan du kan køre videre på over 80 km med op til 80 km/t, efter at dækket er punkteret og fladt, og derefter kan det lappes. 

Fordelen er, at du ikke skal skifte hjul på et uheldigt sted eller tidspunkt. Du kan køre bilen på værksted, og få dækket ordnet, når det passer. Hvis du køre videre bare en kort distance på et almindeligt dæk, når det er fladt, er det ødelagt, og du kan ikke bruge igen trods en lapning.

For at kør-fladt-dæk skal virke som en tur-forlængere, er det dog vigtigt, at du bliver opmærksom på, at bilen er punkteret, når det sker. 

Det ved man i biler med dæktryksovervågning, som blev påbudt i nye biler fra november 2014. 

Men ældre biler kan også have dæktryksovervågning, og det er dem, der nu får mulighed for at udnyttet mulighederne med eftermonterede DriveGuard kør-fladt-dæk fra Bridgestone.

Dækskift hos Rudersdal Dæk & Service Center
Dækskift hos Rudersdal Dæk & Service Center © A. Hansen

Fordele og ulemper

Fordelen er til at forstå, men er der ulemper?

Da kør-fladt-dæk blev introduceret som originalmontering på flere BMW og Mini-modeller, blev dækkene kritiseret for at være for stive i dæksiderne, med deraf følgende forringet komfort og ekstra støj. Desuden var de forholdvis dyre.

Det nye DriveGuard dæk er tredje generation af kør-fladt-dæk fra Bridgestone. Der er stadig en mindre prisforskel, men den er på under ti procent i forhold til tilsvarende dæk. Til gengæld er komforten markant bedre end i de første generationer. 

Jeg har ikke dæktryksovervågning på min Volvo V70, men jeg har fået DriveGuards på alligevel, for at opleve forskellen, og indtrykket er ganske overbevisende.

Støjniveauet er mere end godkendt og den generelle komfort er også på højde med flere konkurrenter. Det gælder både ved cruising, hvor retningsstabiliteten er i behold, og ved kørsel på ujævn asfalt. Også styringen virker præcis og forudsigelig

Kun på et område mærker jeg en forskel, og det gælder små dybe huller som eksempelvis et brønddæksel, der ligger for lavt i vejen. Det slår igennem kraftigere end på tilsvarende almindelige dæk.

RTF står for "Run Flat Tyres" eller på dansk Kør-fladt-dæk
RTF står for "Run Flat Tyres" eller på dansk Kør-fladt-dæk © A. Hansen

Så skal du vælge DriveGuards?

DriveGuards fås i dimensioner fra 185/65 R15 til 245/40 R18, og det henvender sig primært til almindelige familiebiler, hvor føreren først og frmmest får den ekstra tryghed, der ligger i, at man ikke skal skifte dæk på uheldige steder og tidspunkter.

Hvis du, som jeg, ikke har dæktryksovervågning, vil jeg ikke anbefale dig at vælge dem. Hvis din punktering finder sted, mens du kører lige ud med landevejshastighed, risikerer du ikke at opdage punkteringen, før det er for sent.

Hvis du har dæktryksovervågning, giver DirveGuard ubetydelige ulemper ved almindelig kørsel. Gevinsten er den komfort, der ligger i, at du kan kører til et sikker og trykt sted, efter du er punkteret.

Det giver måske endnu mere mening om vinteren, hvor det er endnu mere ubekvemt at skifte dæk i utide, og da DriveGuard også fås i en vinter-version, er det måske endnu mere oplagt. Dette dæk har vi dog ikke prøve endnu.

Måske er du interesseret i...