Finansloven 2018: Nyt fald i bilafgifterne

Alt tyder på, at bilafgifterne bliver et væsentligt element i spillet om finansloven 2018. Mikkel Thomsager tager pulsen på, hvad der sker på Borgen lige nu.

15. august 2017 af Mikkel Thomsager

To år i træk er registreringsafgiften blev reduceret i forbindelse med finansloven, og der er udsigt til endnu reduktion i 2018. Så skal du vente med at købe ny bil?

Nej. Erfaringerne fra de to seneste reduktioner siger, at det får meget lille indflydelse på brugtpriserne set over en periode på mere end seks måneder. 

Hvis du leaser vil du under alle omstændigheder være på den sikre side.

På Christianborg melder iagtagere, at registreringsafgiften bliver omtalt som et væsentligt element i forhandlingerne. Det gælder blandt andre den politiske kommentator Jarl Cordua, der har nævnt det både på TV2NEWS, og i sit eget program Cordua og Steno på Radio24syv.

Det ligger fast, at en del af de huller i systemet, som Finans.dk har afsløret før sommerferien, under alle omstændigheder skal lukkes. Det gælder blandet andet den såkaldte "bilvask"-finte, hvor nye biler sælges kortvarigt og proforma til en lav pris for at spare registreringsafgift.

Hertil kommer et par mindre tilretninger blandt andet for veteranbiler ældre end 34 år, som er kommet i klemme i systemet de senere år.

Den store omlægning i spil

Efter at Liberal Alliance (LA) har meddelt, at de ikke længere har spørgsmålet om sænkning af topskatten som cardinalpunkt, forventer blandt andre Jarl Cordua, at partiet i lighed med både 2014 og 15 vil bringe bilafgifterne i spil, som deres pris for at medvirke i en finanslov.

Men oven over det hele spøger en udtalelse i denne uge fra Dansk Folkepartis partileder Kristian Thulesen Dahl om, at en omlægning fra værdibaseret til teknisk baseret afgift vil være godt.

Det vil sige at i stedet for at betale registreringsafgift af bilens værdi, som vi gør nu, skal vi betale registreringsafgift i forhold tekniske ting som eksempelvis bilens effekt, forbrug, vægt osv.

Alle parter i bilbranchen inklusive FDM er enige om, at denne omlægning er den eneste rigtige løsning på de mange problemer, som systemet lider med nu. Det gælder ikke mindst afgiftsberigtigelsen af brugte biler ved im- og eksport.

Men denne ændring vil være så stor, at det kan være svært at overskue, og LA ønsker slet ikke at lægge bilafgifterne om, de vil have dem helt væk. 

Så hvor ender det?

Ingen ved det - endnu, og det kan meget vel være et spørgsmål, der falder til plads en sén aften i slutningen af november, som en del af et større forlig.

Vi følger sagen nøje.

Måske er du interesseret i...