Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

Fascination og undren: Her er bilernes svar på OL i synkronsvømning

Den nye cabriolet-version af Land Rovers mindste livsstils-SUV, Range Rover Evoque Convertible er en underlige klon. Den giver ikke mening, men jeg kan ikke lade være med at se på den

18. august 2016 af Mikkel Thomsager

En SUV-cabriolet? Det er en underlig fisk, og jeg kan ikke lade være med at betragte den med overbærenhed. Jeg er ikke stor SUV-fan, men skulle det komme så langt, så vil jeg foretrække en Jeep eller en Land Rover, fordi de stadig har rester af det oprindelige Off Road-DNA over sig. 

For selv om vi har glemt det, så var det jo sådan SUV'en kom til verden, da Jeep lavede en særlig luksuriøs stationcar-version ud af sin Off Roader-tradition. Den første hed Jeep Wagoneer, og den kom i 1962 (se hele Jeep-historien her). I moderne tid, kan Land Rover og Chrysler slås om, hvorvidt det var en Range Rover eller en Cherokee, der skabte dagens SUV-begreb.

Men en cabriolet-version! Hvad er nu det?

På papiret ser det helt forkert ud - altså konstellationen - ikke bilen, og det gør hele konceptet endnu mere underligt.

For hvorfor vil man have en åben version af en SUV, der ligner noget, som kan passere Himmelbjerget fra vandsiden.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

Jeg ved det ikke, men Land Rover har tydeligvis bekymret sig voldsomt om det, ikke mindst ved at sikre sig, at Convertible-modellen er så stiv i karrossen som den lukkede version, hvilket er lidt af en præstation, som Land Rover gerne demonstrerer ved enhver lejlighed. 

Således også i denne uge, hvor jeg var den til danske pressepræsentation, inden den stilfærdige danske lancering i næste weekend. Stilfærdig fordi Convertible-sæsonen er ved at være en blind vej for i år.

Og så står jeg alligevel der og betragter den højbenede, bredskuldrede SUV, og bliver lidt blød i kørehandsken - på den der lidt fjollede måde. Range Rover Evoque Convertible er vel bilernes svar på OL i synkronsvømning.

En gang på et unævneligt tidspunkt har en eller anden bassin-entusiast fundet ud, at det med at svømme ens da skal være en konkurrence. Ingen tog det alvorligt. Alligevel kom det med på OL-programmet sammen med dressurridning og skiskydning.

En helt igennem underlig idrætsgren. Men jeg kan ikke lade være med at se det, hvis jeg scroller forbi på Sony-skærmen.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

På samme måde har Land Rover sagt: "Det kan godt være, at vi kun laver SUV'er, men når alle de andre har en åben version, så kan vi vel også". Derefter har den indisk ejede bilproducent valgt at overse den begrænsede succes, Nissan havde, da de skar taget af en Murano, for gå videre med projektet.

Og her står den så - i Danmark. Og jeg kan ikke lade være med at se på den, hvilket er en nok så væsentlig egenskab, hvis du har givet mere end de 914.900 kr. som er startprisen for en TD4 150 PS SE Dynamic, der er basis-modellen af en Convertible. Det lyder voldsomt, men det er faktisk kun 60.000 kr. mere end en tilsvarende lukket model.

Der er et eller andet over den åbne Evoque, som forsvinder, da jeg sætter mig bag rattet. For her minder Evoque stadig for meget om en helt almindelig og noget billigere bil.

Til gengæld fungerer cabriolet-løsningen godt. Med den medfølgende vinddeflektor er der kun lidt turbolens i kabinen, til gengæld er vindstøjen anmasende allerede fra 100 km/t.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

Tagløsningen er en traditionel blød kaleche, hvilket gør den kompakt, når den bliver foldet ned i et rum oven på bagagerummet. Det rummer stadig godt 250 liter, hvilket faktisk er fint for en bil i denne klasse. Bagsæderne kan ikke lægges ned, men en skilem findes.

Helt i tidens ånd kan kalechen køre op og ned med op til 48 km/t (30 mph!), og det tager 18 sekunder. Med kalechen åben, er der ingen stolper tilbage, hvilket fremhæver de i forvejen meget bedre skuldre, som er med til at givet Evoque sit macho-look.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

Spørgsmålet er dog, om det er machos, der køber og kører Range Rover Evoque Convertible. Synkronsvømning er forbudt for mænd ved OL, og det er måske også tilfældet med Evoque Convertible.

Importøren opregner Audi A5 og Mercedes E-klasse cabriolet som de nærmeste konkurrenter. Jeg ser nærmere Mercedes SLC (tidligere SLK), som en konkurrent, og selv om jeg gerne afstår fra at udnævne biler efter køn, så var min kvindelige medtester på ugens opgave ikke i tvivl om, at Range Rover Evoque Convertible er en damebil. Det var hende, der sagde det.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible © A. Hansen

Måske er du interesseret i...