2017 Honda Civic Type R
2017 Honda Civic Type R © Søren Juul

Fantastisk bil - som jeg nødigt vil ses i

Den nye Civic Type R rammer fuldstændig plet. Men jeg dukker mig, når jeg kører rundt i den

26. september 2017 af Mikkel Thomsager

Som bilentusiast glæder jeg mig altid, når der kommer en ny GTi på banen. 

I de senere år har jeg lært mig selv at tone forventningerne lidt ned, for der er flere wannabee's end ærlige sjæle i den klasse.

Så jeg satte mig i de dybe, tofarvede skålsæder i den nye Honda Civic Type R med en vis skepsis. Men den blev gjort til skamme. Hurtigt.

Ida Auken sagde nej tak til at få en tur i den sorte Civic Type R

Jeg nød at lege med Ford Focus RS. Mage til legeredskab skal man lede længe efter, men ærligt talt er den så hård, at det bliver for meget af det gode i løbet af kort tid. 

Jeg kan bestemt også godt underholde mig i en Seat Leon Cupra, men her er det som om, den er blevet så velvillig, at den næsten er for blød i det.

Perfekt balance

Civic Type R balancerer mellem vilde GTi-egenskaber og (rimeligt) komfortable langtursegenskaber som ingen andre. Det er muligt at presse både bil og undervogn uden at skulle have panodiler med i handskerummet.

Gearskiftet fungerer med små korte vrik og sidder lige i skabet. Styretøjet er direkte og bilen følger med. Forhjulene bider godt ind. Førerpladsen er en anelse påhittelig, men fungerer fremragende. De dybe skålsæder krammer lige tilpas, afstanden til rattet er perfekt og instrumenteringen fokuserer på det vigtige uden at blive kedelig.

Det er fedt.

Så skal jeg have en?

Nej.

Der er simpelt hen for meget teenage-rebel over det udvendige design.

Den almindelige Civic ser rå nok ud i forvejen. Type R er gasset op med kæmpe hækspoiler, aerodynamiske vindafvisere på front og tag, tredobbelt afgangsrør og meget mere, som får den til at ligne en stor og lyserød selfie-stang.

Jeg smiler af det, men det er for meget. For mig. Kan du leve med det, er der en fantastisk køreoplevelse i vente.

Måske er du interesseret i...