Er VW Arteon mere end en Passat i jakkesæt?

Arteon er en VW Passat med ekstra fint tøj på, men gør det den til en luksusbil, Mikkel Thomsager er gået på jagt efter svaret...

2. august 2017 af Mikkel Thomsager

Da Skoda præsenterede den første Octavia i 1996, var jeg sikker på, at VW-koncernen havde skidt i sin egen oliegrav. Den nye Octavia byggede på den nyeste VW-teknik, den var større, mere veludstyret og tydeligt bedre bygget på en helt ny fabrik i Tjekkiet. 

Den overgik på alle område de tyske sidestykker, og Octavia burde derfor underminere markedet for den VW Golf, som den delte teknik med.

Mit tankesæt var, at engelænderne var kommet galt afsted med noget tilsvarende i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne, hvor mærker som Wolseley, Riley og Princess og senere også MG var blevet til luksuriøse versioner af kendte Austin, Morris og Rover-modeller, men de endte som proforma-luksuriøse besynderligheder, der var med til at slukke for engelsk bilindustri.

Som bekendt skete det på ingen måde for VW-koncernen. Skoda fik kæmpe succes, uden at det på nogen måde kanibaliserede på VW-mærket. 

Når man ser tilbage på Skoda-mærket, er det faktisk imponerende, hvordan mærket og koncernen bag har været i stand til at flyttet Skoda fra de latterliggjorte hækmotorbiler fra 70'erne til de topmoderne prestigebiler, som i 00'erne. 

På imponerende vis er Skoda gået fra at være stigmatiserede hippie-biler, til at være en eftertragtet kærnefamiliebil med høj gensalgspris. Skoda-mærket er i dag for folkeskolelærere, hvad Volvo 240 var for dem, da Skoda var en latterlig bil.

Skoda 120 LS 1978
Skoda 120 LS 1978

Den historie måtte jeg huske mig selv på, da jeg satte mig bag rattet af den nye VW Arteon.

Hvis farven "sennepsskriggul" findes, var det den testbilen havde. Det er lanceringsfarven for Arteon, og jeg sad bag rattet af topmodellen med 280 hk, firehjulstræk og alt i udstyr til i alt 903.235 kr.

Den vilde farve skriger ikke alene. Den lange coupé-lignende bil, med de rammeløse sideruder, ser aggressiv ud forfra. Profilen med den faldende taglinje er tilsvarende skarp, og bagtil skjules den kendsgerning, at det er en 5-dørs hatchback. Den ligner en 4-dørs coupé i stil med Mercedes CLS.

Men bag rattet afsløres det omgående at det er en VW Passat i moderigtig pullover, og så er spørgsmålet om Arteon slipper af sted med at lege luksus-coupé, eller om det bare er en dyr Passat?

Al sund for fornuft og rationale siger "ja". 

Med Skoda-historien i mente, burde VW slippe afsted med at snobbe opad med eller uden "sennepsskriggul" farve. 

Men da testen var omme, tog jeg mig selv i at argumentere for bilen med objektive kriterier, som at der faktisk er meget knæplads på bagsædet, fordi Arteon har 5 cm længere mellem akslerne (284 cm) end Passat (279 cm).

Jeg er i gang med at sammenligne den med en BMW 4-serie SC, som nedenstående bagklap test ikke er en del af. Se mere i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...