Hyundai Ioniq El 2017, elbil, hvid

Elbil ja tak. Og det må gerne være en Hyundai

Jeg er klar til elbil, og Hyundai Ioniq er et godt bud - men kun til deltidsbrug

12. december 2017 af Mikkel Thomsager

Hurtig start - både fra slukket til ud af indkørslen og fra grønt lys - og stilfærdig kørsel, hvem vil ikke gerne have det. Ind til man siger, at det er en elbil, der leverer varen.

Ærligt talt er elbiler en betændt emne på Bil Magasinet, hvor meningerne er forskellige og stærke. Vi har elskere og hadere på redaktionen, hvor vi hver især argumentere for passion med saglighed.

Jeg står midt mellem. 

Jeg kan godt lide hurtig start og stille kørsel. Jeg vil bare ikke nøjes. Både passion og saglighed påbyder mig, at jeg har adgang til mindst en forbrændingsmotor. En elbil er ikke nok til at dække hele mit kørselbehov eller mit ego eller min passion.

Men elbilens evner vokser stadigt hurtigere, hvilket Hyundai Ioniq el er beviset på, og jeg kører den gerne. Hellere end mange andre biler i og omkring byen. Helst ikke på motorvejen. 

Det er udfordringen.

Hyundai Ioniq el er med afstand bedre skruet sammen end den Tesla, som alle snakker om (uanset model). I "Premium"-udgaven af Ioniq er udstyrslisten komplet. Eneste mangel er den internet-integrationen med mobilapp, som er til gengæld er Teslas styrke. 

Her kunne mange konkurrenter lære meget.

Men jeg kører meget gerne Ioniq, og havde jeg sådan en, ville den givet vis blive bil nr. 1 - altså den vir kørte mest i, selv om jeg ville købe den som bil nr. 2.

Måske løsningen kunne være versionen som opladningshybrid. Den findes men markedsføres endnu ikke i Danmark.

Måske er du interesseret i...