© Bil Magasinet

Dyre leasingbiler bliver dyrere

Leasingselskaber tør endnu ikke sige, hvad nye billeasingregler betyder, men især dyre leasingbiler bliver formentlig dyrere, og leasingydelsen kan også stige på eksisterende kontrakter.

5. oktober 2017 af Mikkel Thomsager

Mens reviderede nybilpriser efterhånden er tilgængelige på bilimportørernes hjemmesider, efter at den nye registreringsafgift blev annonceret, så er leasingbranchen alt andet end klar. Men i branchen forventer mange, at leasing af nye biler bliver dyrere.

"Det kan vi ikke udtale os om på nuværende tidspunkt", lyder beskeden fra alle de leasingselskaber, som jeg har kontaktet både i går og i dag. 

Meldingen er, at det lovforslag, som omhandler nye billeasingregler, der blev offentliggjort mandag, er så omfattende, at ingen endnu tør udlægge konsekvenserne af det. Der synes dog at være enighed om to ting:

  • Nye, især dyrere leasingbiler bliver dyrere.
  • Beskatningsværdierne følger med op.

Til gengæld er der ikke enighed om, hvad det vil betyde for leasingbranchen. 

Nogle mener, at branchen blot skal tilpasse sig, og at der fortsat er fordele ved at lease for mange kunder.

Andre mener, at de forhøjede leasingpriser igen vil gøre det attraktivt at købe nye biler, og at dette også er tilfældet for storkunder, som fortsat kan nyde godt af lavere registreringsafgifter. De nye regler om genvurdering gælder nemlig kun for firmaer, der handler med biler.

Registreringsafgift genfastsættes

Kernen i det nye forslag er, at leasingbiler skal prisvurderes fire måneder efter første registrering. Vurderingen af bilens aktuelle salgsværdi danner derefter grundlag for fastsættelsen af den registreringsafgift, der skal betales fra det tidspunkt af. 

Hidtil har billeje- og leasingselskaber lukreret på, at registreringsafgiften blev beregnet ud fra fakturaprisen på den nye bil. Så hvis et billeje- eller leasingselskab købte en ny bil billigt, blev registreringsafgiften tilsvarende lav.

Det kan fortsat ske, men fire måneder efter, bilen er registreret første gang, genvurderes registreringsafgiftens størrelse i forhold til, hvad bilen på det tidspunkt er værd i almindelig handel.

På dette tidspunkt vil en brugt bils værdi typisk ligge tæt op ad den oprindelige, vejledende nyvognspris, og dermed bliver registreringsafgiften for en leje eller leasingbil også tæt på, hvad den ville være, hvis bilen var solgt til fuld pris fra ny.

Dermed er det ikke bare de importører og forhandlere, der har udnyttet systemets huller med proformasalg, der bliver ramt. Leasing- og andre firmaer, der har købt biler med det, man kan kalde almindelig mængderabat, får ikke længere glæde af rabatten.

Afgiftsnedsættelse slår ikke igennem

Målet er at sikre, at afgiften på en bil bliver den samme, uanset hvem og hvordan en ny bil er handlet og finansieret.

For nyere biler kan den forhøjede afgift, som følge af vurderingen efter fire måneder, måske opvejes af den reelle reduktion i registreringsafgiften til 85 procent. 

Men for biler fra 500.000 kr. og opefter, bliver der formentlig tale om en reel fordyrelse, dels fordi de hidtil har opnået den større besparelse, som følge af proformasalg, dels fordi afgiftsnedsættelsen har mindre eller ingen værdi i den prisklasse.

Derfor vil mange formentlig opleve, at nye leasingbiler bliver dyrere

En kort affære

Det mudrede billede af reglerne kan hurtigt blive et nyt problem for systemet.

Lovforslaget lukker ganske vist nogle huller i beregningen af registreringsafgiften, men de mange nye regler skriger på endnu flere kreative salgs-, leje- og leasingløsninger.

En kilde i branchen betegner således den nye situation som uholdbar fra begyndelsen, og han spår en klage til EU og et nyt indgreb allerede om et år. 

Udkastet til en ny lov for billeasing blev præsenteret mandag, og branchen har mulighed for at komme med høringssvar frem til den 10. oktober. Forslaget forventes vedtaget det 27. oktober.

Måske er du interesseret i...