© VW

Diesel er blevet et problem - er det også dit?

Al den snak om diesel-gate betød intet for salget. Det gør det nu

8. august 2017 af Mikkel Thomsager

For halvandet år siden optrådte jeg som ekspert i diesel-skandalen i både DR og TV2 næsten hver dag.

Sagen om soft ware snyd på amerikanske VW-dieselbiler fik enorm opmærksomhed, og den fik også store konsekvenser for VW-koncernen i USA, hvor en markant salgsnedgang blev fulgt op af en enorm bøde.

I Danmark havde det derimod ingen konsekvenser. I hvert fald kunne den danske importør præsentere rekordomsætning og kæmpe-overskud samme år.

Audi, Skoda og Seat, der benytter de samme motorer, var slet ikke berørt af skandalen, som konsekvent blev kaldt ”VW-skandalen". 

Følger man sagen i alle detaljer, er det påfaldende, hvordan sagens reelle substans og konsekvenserne synes at fungere i to separate og uforbunde lag.

Det gentager sig nu, hvor VW-skandalen synes at evolvere til et kørselsforbud for visse dieselmotorer i Stuttgart – af alle steder. 

De to ting har reelt intet med hinanden at gøre, det er langt fra alle dieselbiler, der er berørt, og på nogle områder er nye dieselbiler klart mindre forurenende end benzinbiler.

Men nu falder den rigtige hammer - den der berører dig som dieselbilsejer.

"P4 Formiddag" sende fra Aarhus, så jeg sad i en frokoststue hos DR i København
"P4 Formiddag" sende fra Aarhus, så jeg sad i en frokoststue hos DR i København © A. Hansen

Køb ikke diesel

Snakken om den uheldige udvikling i gamle diesel-bilers bevægelsesfrihed har stadig lille eller ingen substans, hvis man køber en ny dieselbil. Men på brugtmarkedet er diesel-bilerne begyndt at stå længere hos forhandlerne end tilsvarende benzin-biler, og det kan omgående aflæses i priserne.

I dag var jeg med som ekspert i radio-programmet "P4 Formiddag", om emnet. 

Også her blev alle begreberne blandet sammen, og få forholder sig til detaljerne i det reelle problem, men på værtens spørgsmål: "Vil du anbefale en ny dieselbil" er det korte svar: "Nej".

Har du et stort årlig kørselbehov, kører du meget på motorvej eller skal du trække noget på en krog, så er diesel stadig det rigtige valg. 

Men kører du under 20.000 km om året, skal der faste, objektive argumenter til, for at du kan vælger diesel ude uforudsete økonomiske konsekvenser, for om to eller tre år får du mindre for din dieselbil, end hvis du har en tilsvarende benzin-bil.

Måske er du interesseret i...