Bygger teknisk set på den forrige BMW 7-serie (kode F1)
Rolls-Royce Dawn © A. Hansen

Den vildeste test: Mere stil, mere luft og meget mere lir

Rolls-Royce, Mercedes eller Bentley? Mikkel Thomsager forsøger at finde den vildeste 4-personers cabriolet. Han har kørt tre.

30. september 2016 af Mikkel Thomsager

Mercedes-AMG S63 er på størrelse med en Mercedes S-klasse, men det er en cabriolet, og kalechen åbner på 22 sekunder, mens bilen kører op til 50 km/t, og den giver coupé-oplevelse, når den er lukket. 

Men det er i virkeligheden det mindste af det hele. For luksusoplevelsen ligger i lige så høj grad i ædeltræsdækket over bagagerummet, tæpperne, der er tykkere end en vinterdyne, og læderet med elegante, kontrafarvede kanalsygninger (piping i lædersamlingerne).

Mercedes-AMG S63
Mercedes-AMG S63 © A. Hansen

Det giver ikke mening i en rationel sammenligning, men det er afgørende, når konkurrencen gælder verden mest luksuriøse biler, som eksempelvis den nye Rolls-Royce Dawn.

Engelsk aristokrat

Selv om den har sit eget udtryk, er det reelt en cabriolet-version af limousinen Rolls-Royce Ghost, som bygger på teknikken fra BMW 7-serie. 

Nogle elementer i Dawn er genkendelige fra det tyske ophav, men Dawn bygges i England, og fyldt med alt anglofile materialistiske aristokrati, der kan køre på fire hjul.

Som bil betragtet er alt fokuseret på komfort, og det går lidt ud over den dynamiske oplevelse. Læse mere i næste nummer af Bil Magasinet, der udkommer den 13. oktober.

Løsningen på komfort-overdrevet fra Rolls-Royce kunne være topversionen af den nye Mercedes S-klasse cabriolet i S63 AMG. 

Normalt er AMG-versionerne af Mercedes forholdsvis hårdkogte, med masser af motormusik og håndfast undervogn. Men S cabriolet AMG 63 er mere forsigtig, end AMG-versioner er flest. V8-bulderet er der i tonen, men ikke i niveauet, som er dæmpet.

Kabinen oser af de samme håndværksmæssige løsninger, som hos Rolls-Royce. Og så alligevel ikke. Den tyske grundigheds-teknik skinner igennem, og fornemmelse af fart er langt større, end hos den engelske konkurrent, der virker tungere i alt hvad den gør.

Måske spiller det også en rolle, at Mercedes' topmodel i fuld ornat med en pris på bare fire millioner kr. er næsten to millioner kr. billigere end indstigningsprisen for en Rolls-Royce Dawn.

Læs og om den nye store Mercedes i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Dynamisk darling

Bentley Continental GTC er ikke med i næste nummer af Bil Magasinet, men jeg har kørt og skrevet om den flere gange og jer er stor fan. 

Den ligner en bil, der hælder mod sit ophav, Rolls-Royce, i stil og udtryk, men dynamikken er super og den kører fantastisk.

Bentley Continental GTC Speed
Bentley Continental GTC Speed © A. Hansen

På billedet er er den en W12 Speed med 590 hk (0-100 km/t: 4,7 sek. og 314 km/t), som er den dyreste model, der motormæssigt matcher Rolls-Royce. Men efter min mening er det ikke den bedste.

V8-modellen med 62 hk mindre har næsten samme præstationer (528 hk, 0-100 km/t 4,7 sek. og 307 km/t) men meget mere karakter, uden at man savner præstationer. Det er faktisk kun et spørgsmål om lydniveauet og så det der "W12" skilt i kølergrillen.

I stil og type placerer den sig mellem Roll-Royce Dawn og Mercedes-AMG S63 Cabriolet, men prisen er næsten identisk med Mercedes-prisen.

Skulle jeg en dag stå med valget mellem disse tre (!), tror jeg, jeg ville gå efter Bentley. Den føles mere eksklusiv end Mercedes, men ikke så prætentiøs som Rolls-Royce. Motoren er fed og dynamikken imponerende bilens stil og type taget i betragtning.

Måske er du interesseret i...