Hyundai ix20
Hyundai ix20

Danskerbilen ingen danskere vil have

Hyundai ix20 giver flere slags biler i en til en godt pris. Den burde være, hvad alle danskere ønsker, men det er den ikke

16. maj 2016 af Mikkel Thomsager
Efteråret 2006 var Skoda klar til at introducere den nye Roomster i Danmark, og den danske importør stillede med mange biler i adskillige varianter til kåringen af Årets Bil i Danmark.
 
Skoda importøren havde vundet titlen med Octavia i 1996 (Årets bil i Danmark 1997) og Fabia i 2000 (Årets bil i Danmark 2001), og Roomster lignede så meget en danskerbil, at importøren havde adviseret nogle forhandlere om den forestående triumf, endnu inden var indtruffet.
 
Roomster var den rummelige multibil i fin finish, med gode køreegenskaber og med fleksibilitet til at klare alle familie transportbehov. Selv prisen var spot on, så Roomster lignede en salgssucces og en klar favorit til titlen Årets Bil i Danmark 2007.
 
Men det skete ikke. Titlen tilfaldt det år den helt nye Fiat Punto-baserede Opel Corsa, som også solgte betydeligt bedre end Roomster, der også langt fra blev Skoda mest solgte model. Både Fabia, Octavia og Superb overgik den.
 
 
Det er ikke nødvendigvis Roomsters skyld, om end den udgik af Skodas program uden efterfølger sidste år, men der er noget ved typen af små biler, der er lidt for pæne og lidt for multiagtige, som ikke tiltaler danskerne.
 
Det er det samme med den netop reviderede Hyundai ix20, som rummer mange af de samme kvaliteter som Roomster.
 
ix20 er fleksibel, nem at bruge, har masser af plads og burde være førstevalg i forhold til den mindre Hyundai i20, som er en klassisk-minibil. Men i 2014 blev der solgt 3.323 Hyundai i20 og 276 Hyundai ix20. I 2015 var ix20 slet ikke på det danske Hyundai program.
 
Det er den så nu igen. Den har fået en mindre revision, men grundegenskaberne er de samme, og en test afslører, at den er lige så multifunktionel som altid. Den kører kedeligt, men sikkert og stilfærdigt, og den gør det stadig til en god pris.
 
Det er for godt til at være sandt, og måske derfor opfatter vi den og tilsvarende som pensionistbiler. Det kan også hænge sammen med den lidt høje, oprette førerstillilng, som ældre mennesker ofter ser som en fordel.
 
Har man ikke det ønske, er det lidt som at få brev fra Ældresagen, som alle gør, når de bliver 50. Det er sgu ikke sjovt. Jeg skriver af erfaring.

Mere

Måske er du interesseret i...