VW Sportsvan og BMW 2-serie Gran Tourer er almindelige familiebiler i Tyskland og Sverige. Herhjemme betragtes de som luksusbiler, som der skal høj afgift på.

© A. Hansen

Arghhh, kan afgiftsballaden ende i nul?

De langsommelige forhandlinger om nye bilafgifter er ikke et godt tegn

19. september 2017 af Mikkel Thomsager

Her til morgen var jeg hos Jaguar/LandRover i Birkerød for at hente en Jaguar XE. Jeg var lidt for tidligt på den, men det var ikke svært at få betjening, for bortset fra to kunder til værkstedet var der tomt, og sælgeren  havde god tid til at snakke.

Selv om Jaguar/LandRover mest sælger biler via leasing, så står det lige så stille her som hos stort set alle andre bilforhandlere i Danmark.

Alle venter på afgørelsen fra Folketinget, og især Regeringen, som har meddelt, at bilafgifterne skal lægges om. Men ingen ved til hvad eller hvornår.

Mandag blev det værst tænkelige scenarie så lanceret som en reel mulighed, da Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl udtalte, at det hele kan ende med ingenting.

"Spørgsmålet er, om vi kan nå et kompromis. Det er usikkert, om vi kan det, men jeg kan love, at vi bruger en del tid på det," udtalte DF-formanden til Dagbladet Børsen mandag.

© A. Hansen

I dag tirsdag trumfede finansordfører René Christensen så med at sige til dr.dk, at hvis ikke en aftale er på plads inden to uger, så bliver der slet ingen aftale.

Udtalelsen åbner for, at der slet ikke sker noget, og afgiften dermed fortsætter som hidtil. Med andre ord kan næsten en måneds stilstand i autobranchen ende med at være forgæves.

Man kan håbe, at Dansk Folkeparti selv kan se det vanvittige i den situation, og derfor vil medvirke i en eller anden reduktion i afgiften. 

Forhandlinger står stille

Udtalelsen dokumenterer, at Regeringens støtteparti grundlæggende helst er fri for at pille ved bilafgifterne, hvorfor prisen for at deltage kan blive meget høj. 

Den seneste uge har der angiveligt ikke været reelle forhandlinger mellem partierne, men kun uformelle sonderinger på basis af konsekvensberegninger fra Finansministeriet.

Det antyder, at resultatet kan blive en forsigtig reduktion i den høje afgiftssats, måske med 15 procentpoint fra 150 til 135 point. Det vil reelt betyde en reduktion på nybilpriser over 160.000 kr. på ca. fem procent.

Hertil kommer givet vis forslag, der skal lukke det hul i Registreringsafgiftsloven, som har reduceret afgiften til lidt eller ingenting hos nogle mærker det seneste år.

Måske er du interesseret i...