Alfa Romeo tilbage til BMW-rødderne

Første tur i ny Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, der kører så godt, som BMW gjorde det

14. juni 2016

En fantastisk køremaskine. 

Den nye Giulia Quadrifoglio, altså Alfas nye BMW 3-serie konkurrent i topversionen med V6-motor og 510 hk, kører Alfa Romeo direkte tilbage i bilkortene af den slags, som man gerne vil sidde med på hånden. 

Den sigter direkte mod M3 og rammer bedre, end BMW gør.

I det ligger der også en kritik af den seneste BMW M3. Efter mening er den blevet for poleret. Den vil det hele og kan det, men i forsøget på at skabe en endnu mere avanceret bil, som kan tilfredsstille endnu flere potentielle købere, har den efter min mening mistet lidt af den naive vildskab, der gjorde forgængeren så unik.

Den naive vildskab har Alfa Giulia Q. Ikke på en vanvittig, ustyrlig måde, men på den medrivende, involverende måde. 

Styretøjet er en anelse let, men retningsskift er voldsomme og fuldstændig præcise.

Med antispin og antiudskridning koblet fra, kan den balanceres i drift lettere end en Ford Focus RS med driftprogram, men selv med antiudskridningsprogrammet koblet til, at der plads til begejstring.

Motoren trækker fuldstændig jævnt fra bund til top i omdrejningsfeltet, og hele vejen akkompagneret af en fantstisk lyd fra fire enorme afgangsrør. 

Den italiensk registrerede forproduktionsbil, jeg kørte, var med manuelt gear, og det er ingen pryd for oplevelsen. Gearkassen virker ordinær og vandringerne er lange. Alternativet er den 8-trins automatgearkasse fra ZF, som måske er den rigtige løsning. Den glæder jeg mig i hvert fald til at prøve.

Teknisk set er Alfa Giulia ikke så avanceret som BMW 3-serie, men Giulia Q har den Alfa X-faktor, som vi alle gerne vil huske mærket for.

Måske er du interesseret i...