Bag rattet af en Fiat 500L. Af en eller anden grund flyttede den sig ikke, når jeg rejede på rattet
Bag rattet af en Fiat 500L. Af en eller anden grund flyttede den sig ikke, når jeg rejede på rattet © bilmagasinet.dk

500 som nulstiller

Fiat har skiftet designstrategi, og føler sig tilbage på sporet

21. april 2012 af Mikkel Thomsager

Fredag var jeg på besøg i Fiats designcenter Centro Stile i Torino, hvor jeg fik lejlighed til at møde både designchef Roberte Giolito og design-chefen for det europæiske modelprogram Andreas Wuppinger.

Det er altid spændende at møde design-folk. Deres indsigt i bilerne giver et andet syn på, hvorfor de ser ud som de gør. Det gælder ikke mindst hos Fiat, hvor designet altid er til diskussion, og hvor resultaterne svinger fra de nogle af verdens mest fantastiske bildesigns, til det stik modsatte.

Jeg har det generelt lidt svært med retrodesign, og jeg kunne ikke lade være med at spørge til det i forhold til den nye Fiat 500L, der introduceres i Danmark til november. Svaret fra Andres Wuppinger var overraskende:

”Frem til slutningen af sidste årti, svingede Fiats design en del. Vi havde brug for en nulstilling og en ny start. Fiat 500 blev katalysator for denne proces, og Fiat 500L er et eksempel på, at vi fortsætter ud af den vej”, forklarede Andreas Wuppinger, som dog samtidig fastslog, at retro-elementer fra 500 ikke nødvendigvis bliver et gennemgående træk i nye modeller.

Måske er jeg den eneste i verden, der har det svært med retro-design, og der er helt sikkert gode slagsargumenter i, at spiller på tidligere tiders succesfulde former. Jeg synes bare, det er upofindsomt - eller hvad?

 

Måske er du interesseret i...