Vildledning: Tesla-ejere står til stor tilbagebetaling

I el-bilernes land mod nord står Tesla nu til at måtte tilbagebetale store summer til ejerne af Model S P85D. Betalingen skal ske som en kompensation for en lidt for positiv udregning

1. juli 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Elbilproducenter som Tesla har nydt godt af de mange positive tiltag, som har gjort Norge til det land i verden, der har flest elbiler i forhold til antallet af indbyggere. Men nu er skal Tesla betale nogle af de mange penge tilbage til en stor gruppe norske Tesla-ejere. 

Forbrugerrådet i Norge igangsatte for over et år siden en gennemgang af mere end 150 klager fra Tesla-ejere, der omhandlende det skuffende output på Tesla Model S P85D. 

Manglende acceleration og effekt

Det problem, som ejerne af elbilen beskriver, er, at Tesla'en i realiteten ikke formår at leve op til de samlede 691 hestekræfter fordelt på de to elmotorer. Motoren bagved har 467 hestekræfter, mens den forreste ligger inde med 224, men begrænsninger på andre dele af bilen gør, at Tesla S P85D aldrig vil opnå denne ydelse.

Acceleration og effekt mener ejerne derfor ikke lever op til forventningerne til bilen.

Uden at orientere de europæiske kunder om det, har Tesla benyttet den amerikanske måde at beskrive ydelse på. Dette gør at den reelle tid fra 0-100 km/t ikke er 3,3 sekunder som beskrevet, men derimod nærmere 3,6-3,9 sekunder.

Tesla står fast på, at de oplistede hestekræfter var en beskrivelse af motoren og ikke af vognens reelle formåen. De har dog alligevel ændret måden, hvorpå de nu beskriver deres ydelse.

Dommen

Nu er der så afsagt dom i sagen, og her idømmes Tesla at tilbagebetale intet mindre end 50.000 norske kroner – svarende til cirka 40.000 danske kroner – til hver enkelt ejer af den skuffende Tesla. Tesla har nu mulighed for at anke dommen, hvilket man forventer, at de vil gøre.

Hele sagen kan koges ned til, hvorledes man skal beskrive bilens hestekræfter og dens output. Samt hvorvidt det er beskrivelsen eller fortolkningen af specifikationerne af modellen, der er forkert.

Sådan påvirker det de danske ejere

Danske ejere har ligeledes henvendt sig til FDM siden deres køb af Tesla S P85D med samme ikke-opfyldte forventninger. FDM er derfor gået ind i sagen om at finde en løsning mellem Tesla og de utilfredse kunder. 

Hvis ikke parterne når til enighed, så kan man forvente at Ankenævn for biler bliver inddraget, samt at private søgsmål vil blive igangsat. Den ovennævnte norske dom kan have indvirkning på dette. 

Måske er du interesseret i...