Tysk prestigemærke har for sjette år i streg de mest tilfredse kunder

I FDM’s nye Autoindex-liste tager BMW endnu engang titlen som det bilmærke med de mest tilfredse kunder. Blandt prestigemærkerne blander Toyota sig også i kampen.

26. april 2017 af Mathias Brandt

BWM topper for for sjette år i streg listen i FDM’s AutoIndex-undersøgelse over de mest tilfredse bilkunder. Mercedes-Benz, Volvo og Toyota ligger på de efterfølgende pladser.

Det er 15. gang, at FDM beder de danske bilejere vurdere tilfredsheden med deres bil. Den er kun blevet højere gennem årene, både når det gælder selve bilen og oplevelsen hos forhandleren og værkstedet.

– Bortset fra prisen er der ikke mange fingre at sætte på BMW. Men det er ikke bare bilens kvalitet, ejerne er tilfredse med. BMW formår også at levere en god service hos forhandleren og især på værkstedet, hvor de har oppet sig. Her går BMW i år hele ni pladser frem og overgås kun af Toyota, siger bilteknisk redaktør på FDM's medlemsmagasin Motor, Søren W. Rasmussen.

Selv om tilfredsheden blandt bilejerne altså samlet er steget gennem årene, viser årets AutoIndex også, at der fortsat er forskel på, hvor godt de forskellige mærker klarer sig, og at høje salgstal ikke er ensbetydende med en høj tilfredshed blandt ejerne.  

Stadig 112 pct. i orden

Toyota-bilejere er fortsat de mest tilfredse, når det gælder kundeoplevelsen i salgslokalet og på værkstedet. Det er ganske imponerende, da det er 15. år i streg at Toyota toppe listen.

– Det er meget specielt, at AutoIndex 2017 i så mange år i træk har slået fast, at man hos Toyota opnår den bedste kundeservice i bilbranchen. Vi glæder os også over, at vi ikke bare yder bedre service end de øvrige gængse mærker, men at vi også er på et højere niveau end alle luksusmærkerne, siger adm. direktør hos Toyota Danmark A/S, Frank Okoisor.

Peugeot, der er det næstmest solgte mærke herhjemme, scorer også højt på når det kommer til værksted og forhandler. Alligevel ligger de og roder rundt i bunden, når man kigger på det samlede billede.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 40.679 danske bilejere. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2017. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Måske er du interesseret i...