Thomsager tester Ferrari 488 Spider

Ferrari Spider flår taget af 488 GTB. Det eneste, der er pillet ved, er lyden

14. oktober 2015 af Mikkel Thomsager

488 Spider er navnet på den åbne version af Ferraris mellemudgave 488 GTB.

Som den lukkede coupé tager den over ret præcist, hvor forgængeren 458 Italia slap. Den grundlæggende opbygning er den samme, men motoren er helt ny og markant kraftigere end den alt andet den bovlamme 458 italia.

Mens 458 Spider var bygget en del om i forhold til coupé-modellen, så er den efterføglende 488 Spider næsten identisk med den lukkede coupé.

Det gælder ikke mindst den vilde 670 hestes V8 Turbo-motor, undervognen og det meste af karrosseriet.

Modsat 458 Italia er 488 fra starten designet, så luftindtagene til motoren ikke skal flyttes på den åbne version i forhold til den lukkede. Det gælder også den avancerede spoiler-løsning, hvor hækspoileren klemmer luften bag bilen, mens selve den ative spoiler sidder under bilen.

Fronten med tilsvarende snedige luftreguleringsløsninger er også den samme. Kun tre ting adskiller den åbne fra den lukkede 488.

Den ene er selv sagt taget. I lighed med forgængeren er det et fast foldetag, der falder i skjul bag motorklappen, når det klappes ned. Løsningen koster lige knap 50 kg, og det er reelt den vægtmæssige merudgift på den åbne Spider i forhold til den lukkede GTB-model. 

Ifølge Ferrari-ingeniørerne er det grundlæggende chassis stivet af nogle få steder, men, som med resten af bilen, med alumminium, som tilfører bilen så lille en ekstra vægt, at Ferrari ikke opregner den. 

Derudover er det eneste, der er pillet ved, lyden. Angiveligt er lyden et væsentligt aktiv for mange 488 Spider-købere. Derfor har Ferrari gjort sig store anstrengelser for at få lyden helt rigtig.

En af de få dele, der adskiller Spideren fra GTB-modeller, er således motorens manifold. Desuden er der manipuleret med den ventil i udstødningssystemet, der regulerer lyden. Desuden kan den elektriske vinddeflektor i glas køres op og ned, uanset om taget er åbent eller lukket, så man altid er sikker på at få det fulde udbytte af lyden.

Kabinen i Spideren er fuldstændig som i GTB, og så alligevel ikke. Det lille tag og foldemekanikken fylder en del, og det gør kabinen mere intim. Pladsen bag sæderne er også reduceret en smule.

Ifølge ingeniørerne er 488 Spider 20 procent stivere end forgængeren, og Spideren er nu så stiv, at der ikke er dynamiske argumenter for at vælge GTB frem for Spideren. Eneste forskel er 0,1 sekunder i accelerationstiden fra 0-100 km/t, som alene tilskrives de ekstra 50 kg, som foldetaget vejer.

Så skal du have en? Ja, for filan da. Den er vanvittig fed og uden sidestykke i vildskab. Eneste udfordring er prisen på fem millioner kr. på nær en femmer. Altså 5.000 kr. som vel er håndører i den sammenhæng: 4.995.000 kr.

Måske er du interesseret i...