Seat Ateca 1,4 TSI Style
Seat Ateca 1,4 TSI Style © Søren Juul

Seat-bossen: Vi har overlevet nedtur og tjener igen penge

Bil Magasinet møder Seat's øverste boss, Luca de Meo. Han forklarer her, hvor bilmærket skal hen.

3. januar 2017 af Mikkel Thomsager

Seat har i en lang årrække været Volkswagens-koncernens bundprop. Nu tjener I penge igen. Hvad er der sket?

“Jeg har kun været hos Seat i godt et år , så den grundlæggende turn around skyldes min forgænger Jürgen Stackmann (i dag hos VW, red.). Jeg har blot fortsat den retning, som han udstak. Det, han gjorde, var først og fremmest at give de 14.000 medarbejdere selvtilliden tilbage ved at lade Seat være Seat og ikke blot en underafdeling af VW.”

Men Seat er vel reelt en underafdeling i VW-koncernen?

“Familieskabet med Volkswagen giver os adgang til en enorm mængde teknik, som giver et lille bilmærke som Seat en kæmpe fordel i forhold til mange konkurrenter. Det har værdi, fordi vi formår at give mærket vores egen karakter.”

Luca de Meo, CEO, Seat S.A.
Luca de Meo, CEO, Seat S.A. © A. Hansen

Hvad gjorde forskellen?

“Vi fik vendt situationen med den nuværende Seat Leon (fra 2012, red.). Med den valgte vi den rigtige teknologi til at skabe et succesfuldt produkt. Den årlige produktion gik fra 60.000 af den gamle model til 170.000 styk af den nye.”

Hvad bliver næste skridt?

“I 2017 lancerer vi den lille SUV Seat Arona. Det bliver den første af den biltype i koncernen, og Seat bliver også først med den nye MQBA0-platform. Den bliver grundlag for den nye Seat Ibiza, der også kommer i 2017. Seat-fabrikken her i Barcelona bliver således den første i koncernen, der skal bygge biler på denne helt nye platform, hvilket er et udtryk for koncernens tillid.”

Seat Ateca 1,4 TSI Style
Seat Ateca 1,4 TSI Style

Skal Seats biler være dyrere?

Som udgangspunkt nej. Vi vil forbedre kvalitet og finish og dermed skabe incitamentet til, at Seat-købere vælger modeller med mere udstyr og teknik, hvorved vi reelt tjener flere penge pr. bil. Men udgangsprisen skal ikke være højere.”

Hvad med elbiler?

“Vi er i fuld gang, og den første er på vej!”

Måske er du interesseret i...