Så mange fordele er der ved at køre på slidte dæk

Kører du på slidte dæk, så behøver du ikke være så bekymret. Der er nemlig mange fordele ved at køre dine dæk helt ned lovens minimumsgrænse på 1,6 mm mønsterdybde. Læs hvorfor her:

31. maj 2017 af Mathias Brandt

Det er ikke altid mønsterdybden i sig selv, der er en god indikator for, hvor godt et dæk reelt bremser på våd vej. Tests viser, at nogle dækfabrikanter præsterer næsten samme bremseegenskaber på våd vej som nogle nye dæk – også selv om de er slidt til lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde. En test lavet på Michelins testcenter underbygges af nyere forskning, som blandt andet fastslår, at der ikke kan påvises en sammenhæng mellem ulykkesfrekvens og dæks mønsterdybde.

Nu går Michelin imod den generelle anbefaling i branchen om at skifte dæk ved 3 mm. mønsterdybde. De mener i stedet, at bilister bør køre deres dæk ned til lovgrænsen på 1,6 mm. mønsterdybde.

- Hvis forbrugerne udskifter deres dæk før tid, altså før den lovlige mindstegrænse, begrænser det produktets livslængde og giver forbrugerne en unødvendig udgift. Ud over, at det giver bilisterne en umotiveret meromkostning, der svarer til så meget som køb af et ekstra dæk årligt, er det rigtig skidt for miljøet, hvis dæk bliver skiftet ud for tidligt, forklarer Marcus Karlsson, miljø- og trafiksikkerhedsansvarlig hos Michelin i Norden.

Beregninger fra Ernst & Young viser, at for tidlig udskiftning af dæk, altså ved 3 mm mønsterdybde i stedet for lovgrænsens 1,6 mm, vil medføre et merforbrug på 128 millioner dæk i Europa om året. Det svarer til ekstra ni millioner tons CO2 årligt og en merudgift for bilisterne på ca. seks milliarder Euro, alene i Europa.

Slidte dæk opfører sig som ”slicks” på tør vej

Michelins tests giver også bilisterne en række gode nyheder. For så længe et dæk ikke er defekt, er slidte dæk faktisk med til at øge sikkerheden på tør vej. Lige som på racerbanerne, hvor ”slicks” altid er dækvalget på tør vej, gælder også for almindelige bilister, at en slidt udgave af et dæk giver en kortere bremselængde på tør vej, end da dækket var nyt.

En anden fordel når dæk bliver slidte er, at rullemodstanden bliver mindre. Rullemodstanden på et dæk, som nærmer sig den lovlige mindstegrænse er således 20 procent lavere, end da dækket var nyt. 

Da hver femte optankning går til at overvinde dækkenes rullemodstand, vil det at bevare dækkene på bilen helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm være mere brændstofeffektivt og hjælpe til at begrænse bilisters brændstofudgifter.

Slidte dæk på våd vej

Tests viser også, at visse slidte dæk er lige så gode på våd vej, som visse nye dæk. Faktisk viser testene, at et premiumdæk, der er slidt til lovens mindstegrænse, kan præstere lige så godt som et spritnyt, billigere dæk. Så selvom det tilbageværende dækmønster har betydning ved opbremsning på våd vej, er et dæks egenskaber gennem hele dets levetid det afgørende for sikkerheden.

- Et dæks præstationer beror på mange faktorer såsom materialer, gummiblanding, mønsterdesign, form på riller og lameller og så videre. Alle faktorer påvirker dækkets egenskaber gennem hele dets livslængde. Helt ned til den lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde. 

Da ikke alle dæk har de samme gode præstationer som nye, bliver forskellene mellem forskellige fabrikater markant forøget, når de bliver slidt. Faktum er, at et dæks bremselængde på våd vej og evne til at modstå aquaplaning afhænger af dets samlede præstationer og ikke alene af, hvor dybt dækmønsteret er, siger Marcus Karlsson.

Måske er du interesseret i...