Så langt kører Danmarks mest sparsommelige bil på literen

Ingeniørstuderende har bygget en bil, der kører fra Aalborg til København på én liter brændstof. Vi spørger, hvad i alverden der er meningen.

30. maj 2017 af Steen Bachmann

Mens resten af Danmark nød solen i Kr. Himmelfartsferien, fik de unge ingeniørspirer endegyldigt bevis for, hvor langt deres lille, ætanoldrevne bybil faktisk kører på literen. 

Ved årets Shell Eco-marathon i London kørte DTU's vogn hele 449 km/l. Det gav en flot andenplads i konkurrencen, hvor 179 biler dystede i forskellige energiklasser og kategorier.

- Det er simpelthen så flot, at de danske studerende igen i år sikrede sig en podieplads. Danmark er og bliver i den absolutte verdenselite, når det kommer til at uddanne studerende, som tør tænke nyt og dermed få meget mere ud af energiressourcerne, siger kommunikationsdirektør Jesper Brieghel fra Shell Danmark.

VM i øko-kørsel

Shell Eco-marathon er det uofficielle verdensmesterskab i brændstoføkonomi og energieffektivitet. Løbet udfordrer ingeniørstuderende fra hele verden til at udvikle, bygge og føre et køretøj, så det kører længst muligt på en liter brændstof. Konkurrencen afvikles i både Europa, Asien og Nordamerika. Alene i Europa deltager mere end 2000 studerende fra 27 lande.

Shell Eco Marathon er et årligt langdistanceløb for fremtidens ingeniører og deres specialdesignede økobiler. Den danske bil fra DTU nåede på på 449 km/l.

Hvad får Shell ud af det?

-Vi er med til at inspirere næste generation af ingeniører til at tænke innovativt, siger kommunikationsdirektør Jesper Brieghel fra Shell Danmark, til Bil Magasinet.

Hvorfor engagerer I jer i noget, som sigter mod at begrænse forbruget af jeres produkter?

-Frem mod 2050 vokser verdens befolkning fra 7 til 9 mia. mennesker, og økonomisk vækst vil løfte millioner ud af fattigdom. Det vil medføre et langt højere globalt energiforbrug end i dag. Derfor er både samfund og energisektor nødt til at finde løsninger, så vi både kan producere og forbruge energien mere effektivt end i dag og med meget mindre CO2. 

Hvor mange år vil der fremover være konventionel benzin og dieselolie i standerne på danske Shell-stationer?

-Spørgsmålet er snarere, hvornår der føjes flere drivmidler til. Der er allerede elstandere på nogle Shell-stationer i Danmark, og i både Storbritannien, Tyskland og Californien er vi i gang med at etablere standere til brintbiler. Vi forventer, at fremtidens tankstation vil tilbyde en vifte af drivmidler til forskellige køretøjer og behov.

Jesper Brieghel
Jesper Brieghel

Hvordan bidrager Shell til grøn omstilling i Danmark?

- Vi sender overskudsvarmen fra Shell Raffinaderiet i Fredericia videre til 25.000 fjernvarmekunder, hvilket gør raffinaderiet til et af verdens mest energieffektive. Vi køber primært lokalt produceret biobrændstof til at blande i vores diesel frem for at importere langvejs fra. Og i 2016 kunne vi for første gang tilbyde erhvervskunder et nyt dieselprodukt, Shell GTL Fuel, der brænder renere end almindelig diesel og derfor kan forbedre luftkvaliteten i de store byer. På globalt plan vil Shell frem mod 2020 øge sine investeringer i grøn energi til 6-7 mia. om året. Vi støtter Paris-klimaaftalen, en global pris på CO2 og et stærkere CO2-kvotesystem i EU.

Måske er du interesseret i...